EICMA:n virallinen pressipäivä järjestetään aina tiistaisin, mutta intialaisen TVS:n omistama Norton Motorcycle järjesti jo maanantaina pre-press-launchin, jossa olimme myös paikalla. Tapahtumassa kuvaaminen oli kiellettyä, jopa puhelinten kamerat teipattiin umpeen, ja julkaisukieltoa ulottui tiistain puolelle.
Mp-alan toimittajia oli paikalla todella paljon, mikä ei tietenkään ole ihme yhden maailman legendaarisimmista moottoripyörämerkeistä aloitettua paluumatkansa parrasvaloihin kivuliaiden vuosikymmenten jälkeen.
Nortonin uuden Manxit ja Atlakset. Upea nelikko,
TVS on käyttänyt runsaasti rahaa Nortonin tuotekehittelyyn ja konkurssialhosta nostamiseen sekä Englannissa sijaitsevan Solihullin pääkonttorin ja tuotantolaitosten pystyttämiseen. Nortonin mukaan rahaa on palanut jo yli 200 miljoonaa puntaa, 230 miljoonaa euroa.
"Norton on ylpeästi brittiläinen merkki, jonka suunnittelu, tuotekehitys ja insinöörityö on keskitetty Isoon-Britanniaan, ja TVS Motorin kautta sillä on nyt pohja maailmanlaajuiselle valmistus- ja jakeluverkostolle. Uusi nousumme merkitsee strategista muutosta yhdelle maailman kunnioitetuimmista moottoripyörämerkeistä: se muuttuu brändiksi, jota ei sido menneisyys, vaan joka kantaa sen mukanaan selkein näkemyksin tulevasta roolistaan ja asemastaan globaalissa moottoripyöräbusineksessa," valisti Norton Motorcyclesin pääjohtaja Richard Arnold.
Julkistusten perusteella rahat on käytetty hyvin.
Norton Manx R. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.
Tehtaan henkilöstöä lisätään 25 % ennen ManX R:n tuotannon aloittamista alkuvuodesta 2026. Mallien vähittäismyyntiverkostoa pystytetään alkuun Englantiin. Yhdysvaltoihin, Intiaan ja Eurooppaan.
Uudet mallit on kehitetty kolmiyhteyden "design, dynamiikka ja yksityiskohdat" pohjalta tavoitteena maailman haluttavimmat moottoripyörät.
Lippulaivamallit Norton Manx ja Manx R ovat tehokkaita, isolla moottorilla varustettuja sportsbike-malleja, kun taas Norton Atlas ja Atlas GT ovat keskikokoisia adventurepyöriä ja astuvat varsin kilpailtuun luokkaan, johon EICMAssakin tuli runsaasti lisää tarjontaa, BMW:n uudesta F 450 GS:stä lähtien.
Pyörien muotoilussa Norton on onnistunut hienosti hyödyntämään vanhaa, mutta kokonaan uudella tvistillä. Pyörät ovat todella modernin ja näyttävän sekä omannäköisiään, kuten oheisista kuvistakin selviää.
Norton Manx -naku. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.
Nortonin uusi logo on yrityksen omien sanojen mukaan "tulevaisuuteen suuntautunut ja visuaalisesti relevantti tulkinta brändin eetoksesta. Se on uskollinen Nortonin menneisyydelle, mutta sopii myös Nortonin uuteen aikakauteen. Logo suunniteltiin osaksi luovaa visiota, joka on Nortonin seuraavan sukupolven perusta."
Nortonin historiahan alkaa jo vuodesta 1898 polkupyörien osien valmistajana, ensimmäisen moottoripyöränsä Energetten, se valmisti 1908.
Norton on aina ollut tunnettu kisapyöristään, ja toisen maailmansodan jälkeen se kehitti "Featherbed" eli "höyhenpatja"-rungon. Se perustui kaksoiskehtorakenteeseen, joka oli sekä kevyt että vahva ja teki 1950-luvun Manx-mallista pysäyttämättömän TT-kisojen voittajan Manxissa, eli Mansaarella. Missäpä onkin hyvä, looginen syy nimetä uudet superbike-mallit Manxeiksi.
Norton Atlas. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.
TVS Motor Companyn hallituksen puheenjohtaja Sudarshan Venu kertoi puolestaan, että Nortonin tulevaa menestystä varmistamaan on koottu maailmanluokan tiimi, jossa on parasta brittiläistä osaamista yhdistettynä kansainvälisiin talentteihin eri maista ja teollisuudenaloilta.
TVS on yksi maailman suurimpia moottoripyörävalmistajia, joka myi yli 4,7 miljoonaa moottoripyörää 90 eri maassa vuonna 2024.
Kauden 2026 alussa Nortonia myydään tällä tietoa yli 200 myyntipisteen voimin ja asiakaskokemuksen luvataan olevan Nortonin luksusstatuksen mukaisen.
Manxit
Norton Manx.
Manxista esiteltiin Milanossa kaksi versiota, Manx R, tiepainotteinen supersport, ja "pelkkä" Manx, joka taas on samojen eväiden turvin kaupunkien kaduilla eteenpäin jyräävä naku. R on tulossa tuotantoon ensimmäisenä ja sen tarkempi esittely alla.
Atlakset
Norton Atlas. Kuva Erkki Maki / Motouutiset.fi.
Norton Atlaksen mittaristo. Kuva Erkki Maki / Motouutiset.fi.
Myös Atlaksia esiteltiin kaksi. "Pelkkä" Atlas on keskikokoinen adventuremalli, joka pinnavantein varustettuna kelpaa seikkailuajoon kaikkialle, myös poluille. Sen muoto- ja värikieli on samaa alkuperää Manxin kanssa, ja niin ikään varsin tyylikäs.
Atlas GT puolestaan on kahdesta Atlaksesta se maantiepainotteisempi ja varustettu valuvanteilla. Tarkoitettu jokapäiväiseen ajoon ja pitkille asvalttipainotteisille ajoreissuille – sopinee mukavasti myös mutkateille.
Kaksikossa on kaksisylinterinen, tilavuudeltaan 585 cm3 rivimoottori.
Norton Atlas GT. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.
Manx R – Nortonin uuden tulemisen airut
Manx R on maantie- ja ratapainotteinen superbike, joka lupaa suorituskykyä, loistokkuutta ja tunnetta kahdella pyörällä. 1200 cm3 V4-moottori on luokkansa suurimpia ja tarjoaa paitsi 206 hevosvoiman tehon, vääntöä siellä, missä sitä tarvitaan. Norton hehkuttaa mallin olevan modernin vision siitä, miltä ajamisen pitäisikin tuntua.
Norton Manx R. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.
Norton totesi suunnittelufilosofiastaan huipputehon tavoittelun tapahtuvat usein todellisen maailman ajettavuuden kustannuksella, ja kertoi ottaneensa erilaisen lähestymistavan asiaan. Yrityksen insinöörit analysoivat 30 000 kilometrin matkalta reaalimaailman ajoista kertynyttä telemetriadataa ymmärtääkseen, miten kuljettajat oikeasti ajavat moottoripyörillään päivittäisissä ajo-olosuhteissa. Tuloksena oli, että todellinen suorituskyky tiellä mitataan alle 11 000 rpm:n. Tämä oivallus määritti Manx R:n moottorin kehitystyön perusteet ja tavoitteen saavuttaa luokkansa johtava vääntö ja käyttökelpoinen teho 5 000 ja 10 000 kierroksen välillä – eli siellä, missä sillä on merkitystä. Tämä kiteyttää merkin kuljettajalähtöisen ajattelutavan.
Manx R:n täysin uusi 1 200 cm3 72 asteen V4-moottori on yksi supersport-sektorin suurimmista iskutilavuudeltaan. Moottori kehittää 154 kW, 206 hevosvoimaa, suhteellisen alhaisella 11 500 rpm:n kierrosluvulla. Moottori on täysalumiininen, ja tuottaa voimakkaan keskialueen väännön. Maksimivääntö 130 Nm saavutetaan 9 000 rpm:n kierrosluvulla.
204 kilon painolla (kuivapaino?) Manx R:n teho-painosuhde ja vääntö-painosuhde ovat erinomaiset. 1 hv per kg oli tavoitteena alusta alkaen. Tuloksena pitäisi olla räjähtävä kiihtyvyys salamannopeisiin ohituksiin alle 11 000 kierroksen – niillä kierrosnopeuksilla, joilla kuljettajat todella ajavat. Suorituskykyyn vaikuttaa osaltaan sähköinen kaasunohjaus (ride-by-wire), joka toimii itsenäisesti etu- ja takasylinteriryhmissä, tarjoten poikkeuksellisen kaasun hallinnan ja -vasteen.
Ajotiloja on viisi: Rain, Road, Sport ja kaksi muokattavaa rata-ajoprofiilia. Ne varmistavat, että kuljettajat voivat hyödyntää käytettävissä olevan suorituskyvyn täysimääräisesti tiestä tai säästä riippumatta. Kun asetukset on mukautettu, ne tallennetaan ja pysyvät muistissa.
Manx R on varustettu kuusivaihteisella vaihteistolla. Siinä on märkä, monilevyinen luistokytkin sekä sähköinen vaihdeavustin (quickshifter) ja kierrosluvun tasausjärjestelmä (rev-matching), varmistamassa saumattomat vaihdot ylös- ja alaspäin. Tiheästi porrastetut, lyhyet välityssuhteet ja tarkoituksella normaalia pidempi toisiovälityssuhde (2.41:1) varmistavat, että kuljettajalla on aina käytettävissä oikea vaihde moottorin väännön hyödyntämiseen. Pyörässä on myös älykäs optimaalisen vaihtamisen suositusjärjestelmä.
Norton Manx R.
Runko
Manx R:n runko on valettu ja sen pitäisi tuottaa tarkkaa palautetta tiestä kuljettajille sekä maantiellä että radalla. Suunnittelussa on ammennettu merkin rikkaasta Mansaaren TT-kilpailuperinteestä tavoitteena runko, joka toimii tieolosuhteissa. Runko on valettu yhtenä kappaleena, mikä mahdollistaa tiukemmat toleranssit ja optimaalisen tasapainon jäykkyyden ja hallitun joustavuuden osalta.
Jousitus
Manx R:n semiaktiivinen elektronisesti säätyvä jousitus on kehitetty yhdessä Marzocchin kanssa. Jousitus säätää toimintaansa reaaliaikaisesti antureiden avulla edessä ja takana sekä puristus- että paluuvaimennuksen osalta. Elektroniikka mukautuu jatkuvasti kaasun ja jarrun käyttöön, kaarreajokulmiin ja renkaan alla oleviin olosuhteisiin.
Manx R:n viisi valittavissa olevaa ajotilaa vaikuttavat myös jousitusominaisuuksiin pitkän matkan ajomukavuudesta rata-ajoon. Kehittyneet anturit pystyvät seuraamaan ja reagoimaan myös asentonmuutoksiin välittömästi.
Norton Manx R.
Jarrut ja vanteet
Pyörässä on Brembon täysin uudet Hypure jarrusatulat, jotka tekevät Norton-debyyttinsä Manx R:ssä. Ne ovat kevyet, kilpa-ajon inspiroimat monoblock-satulat.
Edessä on kaksi 330 mm:n kelluvaa levyä ja radiaalisti asennetut jarrusatulat. Takana on yksi 245 mm:n levy. Hypure-jarrujärjestelmä toimii kallistuksen huomioivan ABS-järjestelmän kanssa.
Manx R on varustettu 17-tuumaisilla BST:n hiilikuituvanteilla ja Pirelli Diablo Supercorsa V4SP -renkailla – edessä koko on 120/70 ja takana 200/55.
Teknologia ja liitettävyys
Manxien 8 tuuman mittaristo. Kuva Erkki Mäki / Motouutiset.fi.
Nortonin perusperiaate on yhteys kuljettajan ja moottoripyörän välillä: miten moottoripyörä reagoi kuljettajaan ja miten kuljettaja tuntee tien moottoripyörän kautta.
Se näkyy valmistajan mukaan myös tavassa, millä Manx R hyödyntää kuljettajaa avustavia teknologioita.
Norton on tehnyt yhteistyötä Boschin kanssa ja hyödyntää sen 10.3-elektroniikka-alustaa. Systeemit on rakennettu tielle, eikä pelkästään kilparadalle ja ne toimivat proaktiivisesti. Kuljettaja voi lisäksi säätää avustuksen tason itselleen sopivaksi, myös ottaa ne kokonaan pois päältä.
Manx R sisältää älykkään liitettävyyden, joka on käytettävissä 8-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Järjestelmässä on GoPro-integraatio ja Norton-sovelluksen kautta tapahtuvan etäkäytön ansiosta ajon tallentaminen ja hallinta on helppoa.
Ajoavustimet
Norton Manx R.
- Kaarreajossa toimiva vakionopeudensäädin – mahdollistaa kuljettajan turvallisen ja tasaisen nopeuden ylläpitämisen mutkissa.
- Ajotilat – Rain, Road, Sport ja kaksi muokattavaa rata-profiilia, jotka säätävät välittömästi tehoa, jousitusta ja elektroniikkaa tie-, rata- tai sääolosuhteiden mukaan.
- Kytkettävä lineaarinen luistonesto ja kaarreluistonesto – Käyttää kuusiakselista liikeyksikköä (IMU) räätälöimään pitoavustuksen tieolosuhteiden tai ajotyylin mukaan.
- Keulimisenesto ja takapyörän luiston hallinta – Estää etupyörän nousemisen ja pehmentää alastuloja, tuo vakautta ja hallintaa kiihdytyksissä, kaarteissa ja jarrutuksissa.
- Kaltevuuden huomioiva hallinta – Varmistaa, että ylä- ja alamäistä selviydytään sulavasti ja täydellä luottamuksella.
- Kaarreoptimoidut ABS-jarrut
- Vaihdeavustin (Quickshifter) ja automaattinen kierrosluvun tasaus – Sulavat, kytkimettömät vaihdot
- Optimaalinen vaihtamissuositus – Älykkäät kehotteet, jotka auttavat kuljettajaa hyödyntämään moottorin vääntöreservejä.
- Lähtöavustin ja mäkilähtöavustin
- Ohjauspainikkeet – integroidut ja tuntumaltaan metallinen viimeistely keskeisten ominaisuuksien käyttöön.
- Dynaamiset jarruvalot – Voimakkaasti vilkkuvat valot kovassa jarrutuksessa varoittavat takana tulevia äkillisestä hidastuvuudesta.
Tärkeimmät liitettävyysominaisuudet
- 8-tuumainen TFT-kosketusnäyttö – Täynnä ominaisuuksia ja dataa, mukaan lukien polttoaineenkulutus, katettu matka, nopeus, moottorin lämpötila, huippunopeus ja 0–100 km/h ajat; älykkäästi rajoitettu liikkeellä ollessa.
- Bluetooth-integraatio – Soita, vastaa ja hylkää puheluita.
- Multimediahallinta – Toista, keskeytä, vaihda kappaleita ja katso kappaleiden nimiä.
- GoPro-ohjaus – Täydellinen integraatio jokaisen hetken intuitiiviseen tallentamiseen.
- Älylaitteen synkronointi – Käytä ajotilastoja, dataa ja mediailmoituksia suoraan kuljettajan ranteesta.
Tärkeimmät premium-ominaisuudet
- Avaimeton käyttö – käynnistys sekä polttoainesäiliön ja istuimen lukituksen avaus.
- Tunnusomaiset päiväajovalot – Norton-tyylinen ulkonäkö parantaa näkyvyyttä.
- Tunnusomainen tervetulovalaistus – Erottuva saapumisvalaistus.
- Huoltomuistutin – Varmistaa, että Manx R pysyy huippukunnossa.
- Reaaliaikainen seuranta – Tarjoaa reaaliaikaista tietoa moottoripyörän sijainnista.
- Etäkäynnistyksenesto ja varkausilmoitukset.
Manx R pähkinänkuoressa
Norton Manx R.
- Täysin uusi 72° sylinterikulmalla varustettu 1200 cm3 V4-moottori.
- Semiaktiivinen Marzocchin jousitus
- Brembon Hypure jarrut
- Alakautta viety pakoputkisto
- Yksipuolinen keinuhaarukka
- Hiilikuitukatteet ja -vanteet
- Edistyneet LED-valot
- Mittaristona 8 tuuman tft-kosketusnäyttö