Suzuki SV-7GX. Satulassa Toshihiro Suzuki. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Satulassa Toshihiro Suzuki. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzukin SV650 ja V-Strom 650 ovat legendaarisia malleja, mutta onneksi niiden moottori elää uudessa crossover-sport-touring mallissa. 

Tyylilliset vaikutteensa uusi SV-7GX on imenyt GSX-S1000GX-mallista. V2-moottori tekee pyörästä kapeamman ja aerodynaamisemman isoveljeensä verrattuna. Mallin katteet on hiottu tuulitunnelissa, joten luvassa pitäisi olla kohtuullista suojaa matkaajille. Matkustajan mukavuuden turvaamiseksi tällä on takana tarttumakahvat.

Alla pyörän ympärikävelyvideo kuvattuna suoraan messujen pressitilaisuudessa.

Legendaarinen V2-moottori

Suzuki SV-7GX:n ytimessä on SV650:n yli 25vuoden ajan hiottu V2-moottori. Uutuutta on parannettu sähköisellä kaasulla (ride-by-wire), ajotilavalinnoilla, luistonestolla ja kahteen suuntaan toimivalla vaihdeavustimella (quick shifter). Vaihteisto on kuusivaihteinen.

Tilaisuuden juhlavuutta oli myös paikalla kunnioittamassa (Suzukin takissa) vaaleahiuksinen herrasmies Kevin Schwantz, joka ajoi koko MotoGP-uransa Suzukilla ja voitti 500-kuutioisten luokkana tunnetun, nykyisen MotoGP-luokan maailmanmestaruuden kaudella 1993. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Tilaisuuden juhlavuutta oli myös paikalla kunnioittamassa (Suzukin takissa) vaaleahiuksinen herrasmies Kevin Schwantz, joka ajoi koko MotoGP-uransa Suzukilla ja voitti 500-kuutioisten luokkana tunnetun, nykyisen MotoGP-luokan maailmanmestaruuden kaudella 1993. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Pyörän moottori on ensi kerran esitelty vuonna 1999, ja se on asennettu yli puoleen miljoonaan moottoripyörään tähän päivään mennessä, joten sen luotettavuutta tuskin tarvitsee kyseenalaistaa.

Moottori on 645 cm³ nestejäähdytteinen 90° DOHC V2, joka tuottaa tasaista, hallittavaa tehoa ja sen vääntökäyrä on lineaarinen. Epätasaiset sytytysvälit luovat mallisarjalle tunnusomaisen V2-äänen. Moottori täyttää Euro 5+ normit.

Moottorin teho on 54 kW / 72.4 hv / 8 500 rpm ja maksimivääntö 64 Nm / 6800 rpm. Tähän viimeisimpään versioon Suzuki suunnitteli uuden lyhyemmän sisääntulon ilmansuotimen kotelolta, mikä nosti moottorin kierrosherkkyyttä.

Pinnoitetut sylinterit ja männät sekä L-muotoiset männänrenkaat vähentävät moottorin kitkaa ja takaavat kestävyyttä omalta osaltaan.

Suzuki SV-7GX, kuljettajan näkymät. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX, kuljettajan näkymät. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

SV-7GX:ssä on tarjolla kolme ajotapavalintaa. A-vaihtoehto tarjoaa terävämmän kaasuvasteen aktiivisempaan ajoon. B tarjoaa neutraalin kaasuvasteen, normaaliin ajoon ja C pehmeimmän kaasunvasteen ja rajoittaa huipputehon 60 hevosvoimaan, joten se sopii sateisiin, märkiin olosuhteisiin.

Muita elektronisia järjestelmiä ovat kolmitasoinen luistonestojärjestelmä, lukkiutumattomat jarrut, ja kaksisuuntainen vaihtoavustin.

Suzuki SV-7GX ja muhkea äänenvaimennin. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX ja muhkea äänenvaimennin. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzukin Easy Start System käynnistää moottorin yhdellä käynnistyspainikkeen painalluksella. Lisäksi  Low RPM Assist -toiminto auttaa ylläpitämään moottorin tyhjäkäyntinopeutta, mikä sujuvoittaa liikkeellelähtöjä.

Runko, alusta ja jarrut

SV7-GX:n teräksinen ristikkorunko perustuu SV650:n vastaavaan, jota on hiottu painopisteen madaltamiseksi ja halutun joustavuuden lisäämiseksi. Ergonomian osalta SV-7GX on lähempänä SV650:tä kuin V-Strom 650:ntä. Ohjaustanko on 1,1 cm korkeampi ja 1,25 cm lähempänä kuljettajaa verrattuna SV650:een, kun taas jalkatapit ovat 1,1 cm matalammalla. 

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Takahaarukka on vahva ja vääntöjäykkä sekä valmistettu soikeapoikkileikkauksisesta putkesta.

Polttonestesäiliön tilavuus on 17,4 litraa, ja sen profiili on kapea, mutta tarjoaa hyvän polviotteen.

Etuteleskooppihaarukka on varustettu 41 mm liukuputkilla ja joustomatka on 125 mm. Takana on linkitettty monovaimennin 7-portaisella jousen esijännityksen säädöllä. Joustomatka on 129 mm.

Jarruista vastaa edessä kaksi 290 mm:n kelluvaa jarrulevyä 4-mäntäisillä jarrusatuloilla. Takana on 240 mm:n levy. Jarrut ovat lukkiutumattomat ABS-jarrut.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Kymmenpuolaiset alumiinivaluvanteet ovat uudet ja ensiasennusrenkaina on Pirelli Angel GT II sport-touring -renkaat (edessä 120/70ZR17 ja takana 160/60ZR17).

Kuljettajan ja matkustajan istuimissa on paksumpi ja uudelleen muotoiltu pehmuste. Istumakorkeus on 795 mm. Akseliväli on 1445 mm ja pyörä painaa tankattuna 212 kg.

Ajomukavuutta lisää se, että tuulilasin korkeus on säädettävissä kolmeen eri asentoon, ja pyörä on varustettu kahvansuojin.

Valoja ja mittaristoa

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Valovarustus on toteutettu LEDein ja ajovalona on kaksitoiminen LED-projektoriajovalo, jota reunustavat kapeat LED-huomiovalot, jotka luovat erottuvan, modernin ilmeen.

Mittariston virkaa hoitaa 4,2-tuuman värillinen TFT-näyttö. Suzukin Ride Connect+ -älypuhelinintegraatio (iOS ja Android) mahdollistaa käännös käännökseltä -navigoinnin sekä ilmoitukset saapuvista puheluista, tekstiviesteistä, SNS-puheluista, SNS-sovellusten tekstiviesteistä, aikatauluista, säävaroituksista, nopeusvaroituksista ja liikennevaroituksista TFT-näytön kautta. Ajoneuvon selästä poistumisen jälkeen näet matkamittarin, osamatkamittarin, polttoainetason, aiemman polttoaineenkulutuksen, ajoneuvon viimeisimmän pysäköintipaikan, kuljetun reitin ja muuta tietoa älypuhelinsovelluksen näytöltä.

Mittaristonäytöllä näkyviin tietoihin kuuluvat reaaliaikainen ja keskimääräinen polttoaineenkulutus, ympäristön lämpötila, vaihteenilmaisin, matkamittarit, huoltomuistutukset, luistoneston ja ajotilan tila sekä täydelliset nopeus- ja kierroslukumittarin grafiikat.

Suzuki SV-7GX ja 'pellin' alla se V2-moottori. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX ja 'pellin' alla se V2-moottori. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Pyörä on lisäksi varustettu USB-C-portilla elektroniikkalaitteiden lataamiseen ja virransyöttöön.

2026 Suzuki SV-7GX tulee saataville kolmena eri värivaihtoehtona: Pearl Brilliant White/Metallic Triton Blue, Pearl Matte Greige ja Glass Sparkle Black. 

Tarjolla on myös joukko alkuperäisiä Suzuki-lisävarusteita.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. LED-projektorivalot. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. LED-projektorivalot. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.

Suzuki SV-7GX. Kuva Eija Kyllönen / Motouutiset.fi.