Uusi 5-sylinterinen moottori on rakenteeltaan mielenkiintoinen. Räjäytyskuvaa odotellessa.
Tulevan moottorin kehitystyö on täydessä vauhdissa pääkonttorin T&K-osastolla Schirannassa, Italiassa.
MV Agustan mukaan tämä täysin uusi 5-sylinterinen "quadrato"-moottorialusta on suunnattu useisiin segmentteihin supersporteista nakuihin ja touring-malleihin.
Moottorin iskutilavuusalue tulee ulottumaan 850 cm3:sta 1150 cm3:n ja alusta pystyy tuottamaan yli 240 hv /16 000 kierroksella minuutissa ja jopa 135 Nm väännön 8500 kierroksella minuutissa. Samalla käynnin pitäisi olla poikkeuksellisen tasaista.
MV:n mukaan moottori on kevyt, se painaa alle 60 kg, ja se on varustettu sähköisillä vesi- ja öljypumpuilla.
MV Agustan 5-sylinterisessä moottorissa on sähköiset öljy- ja vesipumput.
Moottorin arkkitehtuuri tarjoaa luontaisia etuja: ainutlaatuisen 5-sylinterisen sytytysjärjestyksensä ansiosta moottori saavuttaa erinomaisen väännön ja ajettavuuden ilman muuttuvaa venttiilinajoitusta, mikä varmistaa sekä käytettävyyden matalilla kierroksilla että maksimaalisen tehontuoton.
Kampikoneistossa on 3-sylinterinen etukampiakseli ja kaksisylinterinen takakampiakseli "U"-konfiguraatiossa. Asettelu tuottaa valmistajan tiedotteen mukaan "huomattavan tasaista käyntiä ja vähentää tärinää, johtaen vertaansa vailla olevaan hienostuneisuuteen ja dynaamiseen tasapainoon".
MV Agusta esitteli EICMA-messuilla uuden 5-sylinterisen 'quadrato'-moottorialustan.
Moottorin pitäisi olla kapeampi kuin rivinelonen ja lyhyempi kuin V4, joten se asettaa uuden mittapuun kompaktille, korkean suorituskyvyn moottorille.
"5-sylinterisen moottorin debyytti on suunniteltu erittäin odotettuun malliin, joka ei tällä hetkellä ole enää mallistossa, ja joka paljastetaan tulevina vuosina," MV Agusta päättää tiedotteensa.
MV Agustan uusi 5-sylinterinen moottori.