EICMA:n yhteydessä järjestettiin jo kolmantena vuonna peräkkäin kaupunkiliikenteen konferenssi, tänä vuonna otsikolla "Kaupunkiliikenteen oikea mitoitus: L-luokan ajoneuvot tulevaisuuden kaupungeissa". Se kokosi yhteen päättäjiä, paikallishallintoa ja alan johtajia keskustelemaan siitä, miten nämä M2P-luokan ajoneuvot voivat auttaa kaupunkeja vähentämään ruuhkia, vähentämään päästöjä ja vapauttamaan tilaa ihmisille. Tapahtumaa isännöi italialaisen moottoripyöräalan teollisuusliitto ANCMA yhdessä eurooppalaisen moottoripyöräteollisuuden yhteenliittymän ACEMin kanssa.

ACEMin mukaan vuosi 2027 ratkaiseva virstanpylväs monille Euroopan kaupungeille. Silloin odotetaan monien kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmien (SUMP) toteutuvan, ja keskustelua käytiin siitä, miten nämä uudet viitekehykset muokkaavat kaupunkiliikennettä. Liikkuvuuteen ja liikenteen taloustieteeseen, suunnitteluun ja mallintamiseen erikoistuneen milanolais-brysseliläisen TRT:n, Trasporti e Territorion, kaupunkiliikenteen konsultti Sofia Pechin, kuvaili selkeää paradigman muutosta perinteisestä, autokeskeisestä suunnittelusta kohti ihmisiin, esteettömyyteen ja toiminnallisuuteen keskittyviä lähestymistapoja, jotta voidaan vastata kasvaviin haasteisiin ja uusiin määräyksiin kaupungeissa.

Pieni kasvu motorisoitujen kaksipyöräisten määrässä – valtava hyöty

Näihin haasteisiin vastaten teollisuus korosti, että L-luokan ajoneuvot voivat tarjota välittömiä ja mitattavia hyötyjä. ACEMin pääsihteeri Antonio Perlot jakoi konferenssiosallistujille Oxford Economicsin tutkimuksen alustavat havainnot moottoripyörien taloudellisesta merkityksestä Euroopalle. Koko raportti julkistetaan vuoden 2026 alkupuolella.

EU:ssa ja Isossa-Britanniassa moottoroidut kaksipyöräiset ajoneuvot säästävät jo nyt työmatkalaisilta arviolta 25,6 miljoonaa päivää vuodessa verrattuna henkilöauton käyttöön. Vaatimaton 5 prosentin siirtymä autoista kaksipyöräisiin ajoneuvoihin voisi lisätä 28 miljoonan päivän verran säästöjä, tuoda 3,8 miljardin euron kustannussäästöt ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 308 miljoonan euron arvosta vuodessa, vapauttaen samalla Pariisin kokoisen alueen kaupunkitilaa.

Potentiaalia hyödynnetään jo

Jotkut Euroopan kaupungit tunnistavat jo tämän potentiaalin ja pyrkivät hyödyntämään sitä. Käytännön esimerkit Barcelonasta ja Milanosta havainnollistivat, kuinka L-luokan ajoneuvoista on tulossa osa paikallisia liikkuvuuden strategioita.

Barcelonaan äskettäin perustettu Moottoripyöräobservatorio on kehitetty yhdessä Espanjan moottoripyöräalan yritysten kansallisen yhdistyksen ANESDORin kanssa, ja se toimii pysyvänä julkisen sekä yksityisen sektorin yhteistyöalustana turvallisuuden, rinnakkaiselon ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisen parantavien toimenpiteiden suunnittelulle ja seurannalle. Tämä osoittaa, miten yhteistyö voi johtaa konkreettiseen edistykseen.

Milanossa, jossa moottorikäyttöiset kaksipyöräiset ajoneuvot edustavat jo merkittävää osaa päivittäisestä liikkumisesta, kaupunki edistää ajoneuvokannan uusimista ja kannustaa sähkökäyttöisten kaksipyöräisten ajoneuvojen käyttöön vahvistaen sitoutumistaan ​​puhtaampaan ja tehokkaampaan kaupunkiliikenteeseen.

Näiden paikallisten menestystarinoiden pohjalta konferenssin päätöspaneelissa esiintyivät Frank Hansen, BMW Groupin kestävän liikkuvuuden johtava strategi; Clément Villet, Yamaha Motor Europen maaliikenteen johtaja; Vito Parisi, ANCI:n julkisen liikenteen, kaupunkiliikenteen ja liikkuvuuden kansallinen varapuheenjohtaja; Pedro Gomes, POLIS Networkin puhtaiden ajoneuvojen ja ilmanlaadun klusterin johtaja; Sofia Pechin TRT:stä; ja Antonio Perlot ACEM:stä. Paneeli korosti, että tie kestävään kaupunkiliikenteeseen riippuu kaupunkien, teollisuuden ja kansalaisten välisestä tiiviimmästä yhteistyöstä.

Kommentteja:

– L-luokan ajoneuvojen integrointiin kaupunkiliikenteeseen suhtaudutaan selvästi myönteisesti. Haluamme, että päättäjät ja kaupungit tunnustavat täysin näiden ajoneuvojen potentiaalin ja sisällyttävät ne tuleviin kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmiin (SUMPS). Tämä edellyttää tiiviimpää yhteistyötä viranomaisten ja ajoneuvovalmistajien välillä, mikä tarjoaa lisää mahdollisuuksia parantaa kaupunkiliikennettä, totesi ACEM:in pääsihteeeri Antonio Perlot.

– ANCMA jatkaa vuoropuheluaan ANCI:n ja sen jäsenten kanssa tulevina kuukausina varmistaakseen, että Italian kaupungit tunnustavat täysin L-luokan ajoneuvojen roolin ja potentiaalin kaupunkiliikennestrategioissaan. Tällaiset aloitteet osoittavat, että EICMA toimii edelleen keskeisenä alustana näiden kansalaisten liikkuvuuden tulevaisuutta muokkaavien strategisten aiheiden käsittelyssä, sanoi ANCMA:n puheenjohtaja Mariano Roman.

Lähde: ACEM.