-Tuo se on aika hullua hommaa, että tuolla ajetaan kilpaa moottoripyörillä. Kun Youtubesta joskus 2012 katsoin Macaon GP:tä, niin ajattelin, että nuo jätkät on kyllä aika erikoisia kavereita.
Näin saattaa miettiä moni kyseistä kisaa seurannut, mutta täsmälleen näillä sanoilla muistelee myös Erno Kostamo omaa ensikosketustaan Macaon katuratakisaan. Reilu vuosikymmen myöhemmin Kostamo lukeutuu jo Macaon GP:n konkareihin, joka on kokenut 6120 metrin pituisella Guia Circuit -katuradalla niin menestystä kuin loukkaantumisenkin. Tämän vuoden kisassa teräskaiteiden ympäröimällä radalla Kostamon huippunopeus oli tiedonkeruun mukaan 290 kilometriä tunnissa, mikä oli koko kisan kovin lukema.
Podiumsijoitus täytti odotukset
Kostamo uuden kumppanin asusteissa.
-Täysin tyytyväinen oon tulokseen, ei lähetty kuuta taivaalta hakemaan. Tiiettiin tasan tarkkaan, että podiumille on mahollisuus ajjaa, ja se saavutettiin, tiivistää Kostamo tämän vuoden menestyksensä kauden päätöskisassa.
Tuloksissa edellä oli vain kaksi jo lajin legendoiksi luokiteltavaa kuljettajaa, voittaja Davey Todd ja toiseksi ajanut Peter Hickman.
Jossiteltavaakin suomalaiskuljettajalle jäi. Yhden sateen takia ajamatta jääneen harjoituksen ja toisessa harjoituksessa iskeneen teknisen vian takia harjoituskierrokset jäivät vähiin, eikä pyörän etujousitusta ehditty saada toimimaan kuljettajan haluamalla tavalla. Mutta Kostamo antaa täyden tunnustuksen kisakumppaneilleen ja pitää lopputulosta oikeana.
-Daveyn vauhti ol erittäin kovaa tasasesti joka paikassa, se jopa vähän yllätti. Yhellä kierroksella pystyn jo iskemään Hickmanin vauhtiin tai ohi, mutta omasta ajosta puuttuu vielä tasasuus tuohon vauhtiin, se tul ajovirheellä osotettua kisassa.
”Virhe on tehtävä siellä missä siihen on varaa”
Macaon kisapyörät.
Lähdöstä kakkoseksi heti paalumies Toddin kantaan ampaissut Kostamo piti kakkossijan ja repi jo pienen eron Peter Hickmaniin, kunnes kolmannella kierroksella suomalainen joutui yhdessä jarrutuksessa ajamaan pitkäksi ja kävi kääntymässä ennen kuin pääsi jatkamaan matkaa. Sijoitus putosi samalla kakkospaikalta viidenneksi. Vain paria kierrosta myöhemmin Kostamo oli noussut jo kolmanneksi. Kärkimiesten sijoitukset eivät tämän jälkeen muuttuneet, vaan keskinäiset erot kasvoivat ja maaliin tultiin järjestyksessä Todd, Hickman ja Kostamo.
-Ilman tuota ommaa virhettäkin niin vaikee ois Hicmannii ollu pittää takana maaliin asti. Aivan täysillä pit yrittee, ja siitä tuo oma virhekin tuli. Riski on otettava ja ylitettävä omat rajat siinä kohassa missä virhe on varraa tehä, jotta pysys kaverit takana, ja tuo mutka on koko Macaon radan ainoo kohta jossa tillaa sille virheelle on.
Pieni vihjaus tulevaisuudensuunnitelmista
Erno podiumilla.
Macaosta kisan jälkeen tavoitettu Kostamo ei vielä lähtenyt tarkemmin analysoimaan koko kautta, mutta nosti kuitenkin esiin päällimmäisiä tuntoja.
-Ei se nyt huonosti männy. Vauhillisesti mäntiin huimasti etteenpäin, ei tainnu olla rataa missä ei ois ommaa kierrosaikaa parannettu sekunnilla. Tuloksellisesti kehitys ei ollu samanlaista vaan mäntiin edellisvuosien tasolla.
Samaan hengenvetoon Kostamo muistuttaa, että menestyksen takana ei ole pelkästään kuljettaja ja pyörä.
-Kaikki vaikuttaa; tiimi ja taustajoukot. Jo tässä vaiheessa pittää sannoo suuri kiitos yhteistyökumppaneille, tukijoille ja kaikille jollain tavalla mukana vaikuttaville henkilöille ja tahoille.
Entäpä tulevaisuuden suunnitelmat?
-Moottoripyörällä ajaminen kiinnostaa, nyt ja tulevaisuudessa.