Tiistai-iltana KTM:n holdingyhtiö Pierer Mobility ilmoitti, että intialaisesta autoja ja moottoripyöriä valmistavasta Bajaj Auto -konsernista on tullut sen enemmistöomistaja 74,9 prosentin osuudella.
Intialaisyritys on käyttänyt osto-oikeuttaan hankkia entisen enemmistöomistajan Stefan Piererin osuus yhteisomistuksessa olevasta holdingyhtiöstä, joka hallitsee lähes kolmea neljäsosaa Pierer Mobilityn pääomasta.
Pierer Mobility on KTM:n ainoa omistaja ja listattu Wienin pörssiin.
Itävaltalainen teollisuusmandaatti Stefan Pierer, otti KTM:n haltuunsa vuonna 1991, kun se oli konkurssin partaalla. Hän teki yrityksestä globaalin menestyjän ja Euroopan suurimman moottoripyörävalmistajan, jolla on yli 4000 työntekijää ja parhaimmillaan jopa 2,5 miljardin euron liikevaihto.
Pierer eroaa sekä Pierer Mobilityn että KTM:n toimitusjohtajan tehtävistä. Samoin hänen nimittämänsä hallituksen jäsenet eroavat, ja heidät korvataan Bajaj Auton edustajilla.
Bajaj on yksi Intian suurimmista ajoneuvovalmistajista. Sen liikevaihto tilivuonna 2025 oli 5,5 miljardia euroa. Yrityksen markkina-arvo on 24 miljardia euroa.
Bajaj tuli KTM:n osaomistajaksi vuonna 2007 ja sen osuus nousi myöhemmin 49,9 prosenttiin yhteisestä holdingyhtiöstä, Pierer Bajajista.
Vuoden 2024 lopulla KTM ajautui konkurssiin ja joutui keskeyttämään tuotantonsa. Pitkien velkojien kanssa käytyjen neuvottelujen lopuksi Bajaj Auto sijoitti KTM:n kaikkiaan noin 800 miljoonaa euroa. Velkojat antoivat KTM:lle anteeksi miltei 70 % sen velkataakasta ja Bajaj kuittasi loput sekä kustansi ja rahoitti tuotannon uudelleen käynnistämisen heinäkuussa.
Prosessin aikana intialaisyritys sai option Piererin osuuden ostamiseksi holding-yhtiöstä, jolloin siitä tulisi KTM:n enemmistöomistaja.
Bajaj on vakuuttanut sidosryhmille jatkavansa tuotantoa KTM:n päätehtaalla Mattighofenissa lähellä Salzburgia. KTM:n lisäksi Bajaj omistaa nyt sekä GasGasin että Husqvarnan tuotemerkit.
Bajaj Auto on ilmoittanut suunnitelmista tehdä KTM:stä kustannustehokkaampi, esimerkiksi komponenttien hankinnan osalta. Tämä saattaa tietää pahaa monille pienemmille Mattighofenin lähellä toimiville alihankintayrityksille. Niiden on todennäköisesti vaikea kilpailla hinnalla intialaisten tai kiinalaisten alihankkinoiden kanssa.
KTM:n, Husqvarnan ja GasGasin pienten, 125-390 cm3, mallien valmistus on jo valmiiksi Bajajilla Intiassa ja keskikoon mallit on ainakin tähän asti valmistanut CFMoto Kiinassa. Vielä ei ole julkista tietoa siitä, jatkuuko kuvio siltä osin ennallaan.
Lähteet Brusselssignal ja Nasdaq.
Aiheesta aiemmin:
Maanantai 27.10.2025 08:01
GasGasin tuotanto loppuu Espanjassa
Torstai 22.5.2025 13:18
Intialaisrahoittaja aikoo ottaa haltuunsa leijonanosan KTM:stä
Maanantai 24.2.2025 10:26
Perjantai 10.1.2025 09:01
Sunnuntai 5.1.2025 12:10
KTM:n ongelmien syy selvisi: myymättä yli 265 000 moottoripyörää – koko vuoden valmistuksen verran