Honda kertoo käyttävänsä jo nykyään syömäksi kelpaamattomasta maissista valmistettavaa Durabio-materiaalia moottoripyörämallistossaan sen lujuuden ja erinomaisen naarmutuskestävyyden ansiosta.
Materiaalia käytettiin ensimmäisen kerran Africa Twin -mallissa, ja sitä käytetään kaikkiaan kuudessa Hondan vuosimalliston 2026 pyörässä muun muassa tuulilaseissa ja kateosissa.
Hondan moottoripyörien valmistuksessa käytetään myös teollisuuden esikierrätysmuoveja (pre-consumer plastics) ja kierrätettyjä auton puskureita riippuvuuden vähentämiseksi uusista raakamuoveista.
Kolminkertainen toimintamalli
Honda pyrkii nollapäästöihin kolminkertaisella toimintamallilla. Se on yrityksenlaajuinen tapa toimia kannustamalla vaihtoehtoiseen ajatteluun ja älykkäisiin ratkaisuihin ympäristövaikutusten pienentämiseksi.
Yrityksen käyttämät kolme tietä ovat: hiilineutraalius, puhdas energia ja resurssien kierrättäminen. Sähkökäyttöisten moottoripyörien ja autojen kehittämisen sekä tuotanto- ja logistiikkakeskusten hiilidioksidipäästöjen vähentämisen lisäksi Honda on ottanut käyttöön vaihtoehtoisia materiaaleja useissa moottoripyörissä.
Kuudessa Hondan Euroopan vuosimalliston 2026 pyörässä on käytetty kierrätysmuoveja ja Durabio-biopohjaista erikoismuovia, ja käyttöä ollaan laajentamassa.
Honda CB1000F.
Durabio-kasvimateriaali
Durabio on uusiutuvista lähteistä, kuten syömäksi kelpaamattomasta maissista ja vehnästä valmistettu kasviperäinen materiaali. Jalostusprosessissa maissin luonnolliset tärkkelykset muunnetaan glukoosiksi, sitten sorbitoliksi ja lopuksi isosorbidiksi – yhdisteeksi, joka voi korvata perinteiset maaöljypohjaiset kemikaalit.
Toisin kuin perinteiset erikoismuovit, Durabio on optisesti kirkas, sitkeä ja kestäväpintainen. Se on erittäin läpinäkyvä ja mahdollistaa värien käytön ilman maalaamista, mikä poistaa tuotantoprosessista kokonaisen vaiheen.
Durabio on kiiltäväpintainen ja kestää hyvin naarmuja, iskuja ja pitkäaikaista UV-säteilyä, minkä vuoksi se sopii hyvin moottoripyörän komponentteihin.
Materiaalia käytetään vuonna 2026 Hondan lippulaiva-adventurepyörä CRF1100L Africa Twinissä, touring-malli NT1100:ssa, NC750X:ssä, uudessa sport touring -malli CB1000GT:ssä, sekä X-ADV:ssä ja Forza 750 -maxiskoottereissa.
Honda NC750X.
Durabio-materiaalia käytettiin ensi kerran maaliskuussa 2024 julkistetun CRF1100L Africa Twin -tuoteperheen tuulilasissa. Se oli materiaalin historiallinen ensiesiintyminen moottoripyörän tuulilasina. Pian sen jälkeen X-ADV:ssä alettiin käyttää sitä sekä helmasuojuksessa että tuulilasissa. Samaan aikaan se otettiin käyttöön Forza 750:n ohjaustangon keskisuojuksessa ja etusivukatteessa.
NT1100 sai mallivuoden 2025 päivityksensä yhteydessä uudelleen suunnitellun etukatteen, joka on osittain valmistettu Durabiosta. Valikoima täydentyi mallivuoden 2025 NC750X:llä, jossa materiaalia käytetään keski- ja sivukatteessa, takasivukatteessa ja tuulilasissa. Siinä käytettiin myös ensi kerran koskaan värillistä Durabio-materiaalia Earth Black ja Earth Ivy Ash Green -värivaihtoehdoissa.
EICMA 2025 -messuilla esitelty 2026 CB1000GT, on tuorein malli, jonka tuulilasi on valmistettu Durabiosta.
Honda CB1000GT 2026.
Muut kierrätysmateriaalit
Lisäksi Honda käyttää muitakin kierrätysmateriaaleja moottoripyöriensä valmistuksessa, kuten kierrätettyjä autojen puskureita, joita on jo pitkään käytetty autoteollisuudessa ei-rakenteellisissa osissa, kuten pohjasuojuksissa ja säleiköissä. Suunnittelun optimoinnin avulla materiaalia, jota oli aiemmin vaikea soveltaa moottoripyöriin, käytettiin jo 2025 NC750X:n ja X-ADV:n tavaratilassa, ja 2025 Forzassa 750 sitä käytettiin istuimen pohjan materiaalina.
Hondan Forza 750 -skootteri.
Kierrätysmuovimateriaalien käytön laajentamiseksi brändi on alkanut käyttää esikierrätettyä polypropeenia (PP) (pre-consumer recycled polypropylene). Se on materiaali, joka on johdettu autokomponenttien ja kodinkoneiden valmistus- ja muovausprosessien aikana syntyneistä romuista, jotka murskataan, yhdistetään, pelletoidaan ja käytetään uudelleen.
Koska PP:llä on tunnetut ominaisuudet, sitä voidaan säätää siten, että sillä on samat fysikaaliset ominaisuudet kuin neitseellisellä materiaalilla, samalla kun vältetään säänneltyjen kemiallisten aineiden aiheuttama kontaminaatioriski. X-ADV:ssä ja Forza 750:ssä käytetään yli 15 osaa, jotka on valmistettu tästä materiaalista, kun taas 2025 CB1000F:n takalokasuoja ja istuimen pohjapaneeli on valmistettu esikierrätetystä PP:stä.
Honda X-ADV seikkailuskootteri 2026.
Viisi avainperiaatetta
Hondan järjestelmässä on viisi resurssien kiertokulkua koskevaa avainperiaatetta: Liiketoiminnan innovaatiot, edistynyt kierrätys, tietojen jäljitettävyys, kiertotalouden muotoilu sekä kiertotalouden arvoketju. Niiden pitäisi turvata brändin siirtyminen kiertotalouteen.
Yrityksen tavoitteena on vähentää riippuvuutta rajallisista luonnonvaroista ja kehittää skaalautuvia ratkaisuja ekologisen vaikutuksen minimoimiseksi. Tällä hetkellä noin 90 % uusissa ajoneuvoissa käytetyistä raaka-aineista on juuri tuotettuja. Ottamalla käyttöön uusiutuvia ja kierrätettäviä vaihtoehtoja, Honda pyrkii aktiivisesti alentamaan hiilidioksidipäästöjään, säästämään resursseja ja vähentämään tulevia materiaalien niukkuuden riskejä.
Hondan uusiutuvan Durabio-materiaalin integrointi moottoripyörämallistoon heijastaa brändin missiota tarjota ”liikkumisen iloa ja vapautta” samalla, kun se pyrkii aktiivisesti pienentämään ympäristöjalanjälkeään, todetaan Hondan tiedotteessa.
Hondan koko Durabio-osia sisältävä 2026 mallisto.