Tesla pyrkii tuomaan täysin itseohjautuvan (FSD) järjestelmänsä Eurooppaan huolimatta useista vakavista, kohtalokkaistakin, moottoripyöriä koskevista onnettomuuksista. Yhtiö on pyytänyt varhaista pääsyä ja poikkeuksia. On olemassa riski, että Hollannin hyväksyntäviranomainen, RDW, saattaa myöntää sille kansallisen hyväksynnän helmikuussa 2026.
Jos se myönnetään, se voi avata oven laajemmalle käyttöönotolle koko EU:ssa, vaikkakaan ei sen nykymuodossa. YK:n ja EU:n nykyisten säännösten mukaan järjestelmä ei ole sallittu, ja vaadittujen muutosten lista on pitkä.
Hollannin RDW (Alankomaiden ajoneuvojen rekisteröintiviranomainen, verrattavissa Traficomiin) on ottanut asiaan julkisesti kantaa. RDW vahvisti sopineensa, että Teslan on kyettävä helmikuuhun 2026 mennessä osoittamaan, että sen FSD-järjestelmä täyttää vaadittavat standardit.
RDW korosti, että liikenneturvallisuus pysyy ensisijaisena tavoitteena, ja hyväksyntä on mahdollinen vasta, kun järjestelmän turvallisuus on ”vakuuttavasti osoitettu”.
Jos Tesla aikoo tuoda Täysin Itseohjautuvan järjestelmänsä Eurooppaan, sen on noudatettava niiden teknologioiden, joita EU-lainsäädäntö ei vielä kata, hyväksyntään vaadittavaa vakiintunutta menettelyä. Jäsenvaltion on toimitettava hakemus Euroopan komissiolle, tässä tapauksessa Hollannin infrastruktuuri- ja vesihuoltoministeriön kautta. Hyväksyntä vaatii enemmistöäänestyksen EU-komiteassa. Onnistunut äänestys myöntäisi EU:n laajuisen poikkeuksen; ilman sitä teknologia voidaann sallia vain Alankomaiden sisällä, ja muiden jäsenvaltioiden olisi päätettävä erikseen, hyväksyvätkö ne sen.
Ennen kuin tähän asti päästään, järjestelmän on läpäistävä tyyppihyväksyntäviranomaisen järjestämä testimenettely, johon sisältyy testaus yleisillä teillä. Alankomaissa prosessi kuuluu RDW:lle.
Huoli moottoripyöräilijöiden turvallisuudesta
Tesla näkee moottoripyörän, mutta paikantaa tämän viereiselle kaistalle, ei kaistojen väliin.
Moottoripyöräilijöiden turvallisuuteen liittyvät huolet ovat edelleen keskeisiä asiassa. FEMA (Eurooppalaisten moottoripyöräilijöiden liitto) on kehottanut RDW:tä tarkastamaan teknologian perusteellisesti, erityisesti moottoripyöriä koskevissa tilanteissa. Fuelarc.com-sivuston tuoreessa tutkimuksessa analysoidaan useita kohtalokkaita moottoripyöräilijöitä koskevia Tesla-onnettomuuksia Yhdysvalloissa. Se havaitsi toistuvia epäonnistumisia edessä ajavien moottoripyörien havaitsemisessa. Neljässä viidestä tarkastellusta tapauksesta oli kyse peräänajosta. Raportissa mainittiin kameraperusteisen tunnistuksen rajoitukset ja tapaukset, joissa kuljettajat vaikuttivat luottavan liikaa järjestelmään, myöntäen joskus olleensa hajamielisiä sen ollessa aktiivinen.
Henkilöautoon, pakettiautoon tai kuorma-autoon verrattuna moottoripyörä on pienempi, kapeampi ja vaikeampi havaita tien päällä, jopa ihmiskuljettajalle. Tämä luo erityisiä haasteita tekoälypohjaisille näköjärjestelmille, olivatpa ne sitten lidar- tai kamerapohjaisia. Moottoripyörien takavalot voivat myös sijaita epätavallisissa paikoissa autoihin verrattuina, erityisesti custom-moottoripyörissä. Tämä on ollut suoraan yhteydessä muihin, kohtalokkaisiinkin onnettomuuksiin, joihin on liittynyt erilaisia itseohjautuvia järjestelmiä ja moottoripyöräilijöitä.
Jotta Full Self-Driving -järjestelmää voitaisiin pitää turvallisena, se tarvitsee luotettavasti toimivan tunnistuksen kaikissa ympäristöolosuhteissa, tehokkaat varajärjestelmät, tiukan kuljettajan valvonnan ja riippumattomasti varmennetut turvallisuustiedot, jotka liittyvät nimenomaan moottoripyöriin. Mitään näistä tekijöistä ei ole tällä hetkellä kyetty johdonmukaisesti osoittamaan.
Toistaiseksi RDW:n kanta on, että yleisön innostus ei ratkaise lopputulosta – vain todisteet. Ja kunnes ne ovat olemassa, moottoripyörien on pysyttävä tiukasti turvallisuuskeskustelun keskiössä.
Lähteet: Visordown ja FEMA.
Aiheesta aiemmin:
Keskiviikko 10.9.2025 09:25
Tesla törmäsi taas – tällä kertaa moottoripyöräpoliisiin
Torstai 21.8.2025 09:02
Perjantai 2.8.2024 09:02
Sunnuntai 12.5.2024 09:02
Tesla ajoi autopilotilla moottoripyöräilijän hengiltä – autoilija kiinnitti huomionsa kännykkään
Torstai 14.12.2023 10:54
Tesla takaisinkutsuu yli 2 miljoonaa autoa puutteellisen "Autosteer"-toiminnon vuoksi
Torstai 8.9.2022 09:30
Keskiviikko 10.8.2022 08:49