EU on liikennekelpoisuuspaketin yhtenä osana päivittämässä myös katsastusdirektiiviä, jossa päätetään muiden asioiden muassa moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta.

Moottoripyörät ja mopedit kuuluvat L-ajoneuvoluokkaan, jolla ei toistaiseksi ole ollut katsastuspakkoa Suomessa.

Moottoripyöräalan toimijoiden tukemana Valtioneuvosto on vastustanut katsastuspakkoa ja yrittänyt vaikuttaa siihen, että direktiivissä säilyisi mahdollisuus päättää katsastamisesta kansallisella tasolla. Katsastusvelvollisuudesta tulisi pystyä poikkeamaan niissä maissa, joissa moottoripyörien tekniset viat eivät aiheuta liikennekuolemia, ja ajokausi on lyhyempi kuin EU-maissa keskimäärin, todetaan Iltalehden artikkelissa.

Nyt Ranne (ps) kertoi, että Suomeen ei ole tulossa tulossa moottoripyörien katsastuspakkoa, vaan Suomi voi poiketa siitä kansallisesti jatkossakin. Tämä tullee olemaan jäsenmaiden kanta, mutta kanta testataan vielä Euroopan parlamentissa.

Neuvottelujen onnistumisessa tärkeää on ollut se, että EU:n puheenjohtajamaa Tanska on ymmärtänyt Suomen kantaa.

Komissio esitti, että yli 11 kW / 125 cm3 moottoripyörille tulisi pakollinen määräaikaiskatsastus, joka ei siis koskisi mopoja eikä kevytmoottoripyöriä.

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne saapumassa MP25-messuille Smoton Jarmo Jokilammen kanssa. Kuva Eija Kyllönen.

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne saapumassa MP25-messuille Smoton Jarmo Jokilammen kanssa. Kuva Eija Kyllönen.

Ranne esitteli asiaa perjantain eduskunnan Suurelle valiokunnalle.

– Suomi katsoo, että komission esittämästä moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta tulisi voida poiketa kansallisesti jatkossakin. Tämä olisi tarkoituksenmukaista etenkin maissa, joissa moottoripyörien tekniset viat eivät aiheuta liikennekuolemia ja joissa on muita vaihtoehtoisia lisäkeinoja moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Toissijaisesti Suomi katsoo, että jos katsastusvelvollisuudesta ei voida kansallisesti poiketa, neuvotteluissa tulee varmistaa mahdollisimman suuri kansallinen liikkumavara moottoripyörien katsastusten aikaväleihin ja sisältöön, Suomen kanta kuuluu.

Asia ratkeaa lopullisesti tämän viikon torstaina EU:n liikenneministerien kokouksessa. Asiaa puidaan lisäksi Euroopan parlamentin kanssa yhteispäätösmenettelyssä. Hallitus kuitenkin uskoo, että päätös tehdään jäsenmaiden linjauksen mukaan.