Brighton 6 Roadster.

Brighton 6 Roadster. Suunnittelu Euroopassa, valmistus Kiinassa.

Yksi legendaarisimmista brittimerkeistä eli Norton on viimeisen sadan vuoden mittaan ollut useamman kerran häviämässä merkkikartalta, mutta nyt, lopultakin, intialainen TVS on puhaltanut siihen uuden elämän hengen. Toinen ikoninen merkki BSA on intialaisen Classic Legendsin myötä nousemassa kuolleista. Eikä pidä unohtaa Intiassa toimintaansa brittivalmistajan konkurssista huolimatta jatkanutta kuninkaallisinta kaikista, eli Royal Enfieldiä, joka on kasvanut vaivihkaa, kuten se itseään nimittää "maailman suurimmaksi keskikokoisten moottoripyörien valmistajaksi". Se tekee vuosittain uskomattomat yli miljoona 350-650 cm3 moottorilla varustettua moottoripyörää. Klassikkomalleilla tilaa itselleen on raivannut myös Triumph Motorcycle.

Brighton 6 Roadster.

Brighton 6 Roadster.

Joten miksipä ei koettaa onneaan reseptillä, jossa pyörät suunnitellaan Euroopassa, tarkemmin Italiassa, ja valmistetaan Kiinassa. Toimintamalli on sama kuin Benellillä, Moto Morinilla ja FB Mondialillakin. Sitä kokeilee vanha, uudelleensynnytetty brittibrändi Phelon & Moore, josta ainakaan allekirjoittanut ei tätä ennen ollut kuullut hiiskahdustakaan. Sen sijaan tuotemerkit Panther ja Brighton kyllä kuulostavat korvaan asti tutuilta.

Phelon & Mooren ensimmäinen myyntiin tuleva malli on retrotyylinen Brighton 6 -roadster. Aivan, miksi tehdä futuristista mallia, kun kaikki muutkin luottavat klassiseen lookiin Nortonin uutta mallistoa lukuunottamatta?

Brighton 6 Roadster.

Brighton 6 Roadster.

Phelon & Moore perustettiin Yorkshiren Cleckheatonissa vuonna 1904 ja nimensä se sai kahden perustajansa, Carver Phelonin ja Richard Mooren mukaan. Kaksikko sai nimiinsä merkittävän patentin. Kun muut moottoripyörät olivat siihen aikaan lähinnä polkupyöriä, joiden runkoon oli lisätty moottori, Phelon & Moore keksivät ripustaa moottorin runkoon siten, että se oli osa kantavaa rakennetta. Samalla oli synnytetty ensimmäinen oikea moottoripyörän runkorakenne.

Phelon & Mooren parhaiten tunnettu mallisto oli tunnettu Panther-nimestä. Ne oli varustettu isoilla, raskailla, ja matalastikiertävillä yksisylinterisillä jopa 600 cm3 tilavuuksisilla moottoreilla, jotka olivat tunnettuja luotettavuudestaan. Ne oli niin hyvin tehty, että niitä käytettiin myös molemmissa maailmansodissa Ison-Britannian asevoimien lähettipyörinä ja sivuvaunujen vetureina.

Brighton 6 Roadster.

Brighton 6 Roadster.

Kun 1960-luku saapui, Phelon & Moore joutui monen muun brittimerkin tavoin japanilaisten valmistajien invaasion jalkoihin ja sen taru päättyi konkurssiin vuonna 1967. Merkin Ruususen unta jatkui aina vuoteen 2022 asti, jolloin brittiläisten ja amerikkalaisten sijoittajien konsortio osti brändin elvyttääkseen sen.

Brighton 6:ssa on 550 cm3 nestejäähdytteinen rinnakkais-twinmoottori, jonka huipputeho on 44,7 kW / 60 hv / 8500 rpm ja maksimivääntö 55,5 Nm / 6500 rpm. Vaihteiston välityssuhteet ovat lyhyet tyypilliseen roadster-tyyliin ja kiihtyvyys 0-100 km/t  noin 4,2 sekuntia. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 181 km/h ja pyörä tulee saataville myös A2-korttiluokkaan kelpaavana versiona.

Pyörä painaa 20 litran polttoainetankki täytettynä maltilliset 208 kg ja sen istuinkorkeus on 800 mm.

Etujousitusta hoitaa USD-teleskooppi ja takana on monovaimennin, jonka jousen esijännitys on säädettävissä. Joustomatkaa on sekä edessä että takana 170 mm. Edessä on kaksi 320 mm:n jarrulevyä ja nelimäntäiset satulat ja takana yksi 260 mm:n levy. Lukkiutumattomuutta hoitaa Boscvhin 9.1. ABS-järjestelmä.

Brighton 6 Roadster.

Brighton 6 Roadster. Mittaristoon voi heijastaa älypuhelimen näytön navigointia tai musiikin kuuntelua varten.

Värivaihtoehtoina ovat Obsidian Black ja Deep Red. Ajovalo on vanhan koulukunnan mukaisesti pyöreä, ja mittaristona toimiva pyöreä TFT-näyttö tukee linjaa. Näyttöön voi peilata älypuhelimen näytön. Pyörässä on myös vetoluistonesto ja rengaspaineanturit pitävät huolen siitä, että 17 tuuman vanteilla pyörivissä renkaissa on riittävästi ilmaa.

Pyörästä on tulossa myös scrambler-versio.

Hinnasta ei ole vielä tietoa, ja pyörän ajokuvat valmistaja on toteuttanut Gemini-tekoälyn voimin. Malliston pitäisi tulla markkinoille vuoden 2026 puolessa välissä.

Brighton 6 Roadster.

Brighton 6 Roadster.

Lähteet: Phelon & Moore ja New Atlas. Alla näkyvän Phelon & Mooren historiasta kertovan videon voit katsoa myös täällä