Vuoden 2026 Kawasaki Z900RS-mallissa on keskitytty hienosäätämään kuljettajakeskeisyyttä. Z on retrosport-malli, jossa on päivitetty sekä moottoria, alustaa että elektroniikkaa. Valmistaja hehkuttaa, että RS-versio on viety uudistuksen myötä seuraavalle tasolle samalla säilyttäen mallin juuret, ja vielä pykälää paremmaksi on pantu RS SE -versiossa.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS Black Ball.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS Black Ball.

 

Moottori on tuunattu tuottamaan vaivatonta suorituskykyä matalilla kierroksilla ja potkua sitten korkeammilla kierrosluvuilla, kuten aiemminkin. Mutta uusia piirteitä ovat sähköisesti ohjatut kaasuläpät, vakionopeudensäädin sekä kiihtyvyysanturin (IMU) mahdollistamat jarrujen lukkiutumattomuus sekä vetoluiston eston toimiminen myös kaarteissa. Unohtamatta molempiin suuntiin toimivaa vaihdeavustinta, eli shifteriä, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot.

Pyörässä on uusi megafonityyppinen äänenvaimennin ja pakosarjan putket on muotoiltu uudelleen. Ulkonäön lisäksi ääntäkin on tuunattu.

Vuosimallin 2026 Z900RS jatkaa Z1-mallin perinteiden mukaista linjaa alkaen ikonisesta pisaranmuotoiseta tankista ja päätyen tunnusomaiseen peränmuotoiluun LED-takavaloineen.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS.

Ulkonäössä on panostettu yksityiskohtiin ja toiminnalliseen kauneuteen. Esimerkiksi sylinterikanteen integroidut rivat luovat vaikutelman ilmajäähdytteisestä moottorista.

USD-etuhaarukka on halkaisijaltaan 41 mm ja sen vaimennus on säädettävissä. Takana on puolestaan vaakalinkuin varustettu monovaimennin. Jarrut ovat edessä radiaalisti asennetut.

Ajoasento on rento ja pysty. Perus istumakorkeus on 835 mm, mutta saatavilla on myös 810 mm:n ja 845 istuinkorkeuden tarjoavat satulat.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS SE.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS SE.

Älypuhelinliitettävyys mahdollistaa yhdistämisen pyörään langattomasti Kawasakin Rideology-sovellusta käyttäen.

Pyörän nestejäähdytteinen neliventtiilikansin varustettu nelisylinterinen DOHC nelitahtimoottori on tilavuudeltaan 948 cm3. Sen maksimiteho on 91 kW / 124 hv / 9500 rpm. Maksimivääntö on 97,4 Nm / 7700 rpm. Polttoaineenkulutukseksi valmistaja ilmoittaa maltilliset 4,8 l/100 km.

SE-versiossa on paremmat jarru- ja alustakomponentit. Brembon jarrupaketti sisältää etusatulat ja 300 mm:n levyt teräspunosletkuin. Lisäksi takana on Öhlinsin iskunvaimennin ulkoisella säiliöllä. Luvassa on pehmeämpi ajotuntuma ja pyörän parempi hallintaa.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS.

Ohjaustangon oikealla puolella on USB-C-liitäntä, kun taas pyörän kokonaisilme toistaa ikonisen ”Fireball”-Z1-värityksen muunnelmaa oranssein grafiikoin ja värityksellä, joka on vaihdettu ruskeasta metallimustaan.

Kaksi muuta vakiomallia ovat ”Blackball”, jossa on Fireball-tyyliset koritunnukset ja täysmusta ulkonäkö, sekä vuoden 1975 Z1B -värityksen henkiin herättäminen Candy Tone Red -värityksellä.

Värivaihteoehdot: Z900RS: Candy Tone Red. Z900RS Black Ball Edition: Ebony. Z900RS SE: Metallic Spark Black.

Saataville tulevat myös 70 ja 35 kW mallit, jotka tekevät Z900RS:stä saavutettavan myös laajemmalle kuljettajajoukolle. 

Tätä kirjoitettaessa Suomen hinnat eivät vielä olleet tiedossa.

Aiheesta aiemmin:

Torstai 26.10.2017 06:27

Kawasaki paljasti Tokiossa odotetun retronakun Z900RS:n - tribuutti vanhalle Z1:lle

Maanantai 4.4.2016 08:04

Kawasaki rekisteröi Z900RS-tuotemerkin, luvassa retropyörä?

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS.

Vuosimallin 2026 Kawasaki Z900 RS.