Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W

Crighton CR700W on tarkoitettu äärimmäiseen rata-ajoon, ja sitä valmistettiin vain 25 kappaletta. Valmistusnumerolla 15 varustettu Crighton olisi nyt myynnissä. Pyörän hinta 2021 oli 97 300 euroa, joten arvonnousu on neljässä vuodessa ollut melkoinen. Tosin pyörässä olevan valmistuskilven mukaan se on valmistettu vasta 2024.

Pyörän julkistuksesta ja spekseistä enemmän tässä jutussa: Torstai 30.12.2021, Tästä alkaa uusi aika: Crighton – Wankel-moottori, 220 hv ja 129 kg matalalla "lentämistä" varten

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W. Numero 15/25.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W. Numero 15/25.

Moottorin teho on 220 hevosvoimaa 10 500 r/m, ja sen tuottavat kaksi yhteistilavuudeltaan 690 cm3 roottoria, joten CR700W:n litrateho on huikeat 319 hevosvoimaa. Vertailun vuoksi uusimmat MotoGP-pyörät tuottavat reilut 300 hv per litra.

Pyörän suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Brian Crighton, Mr. Wankelina tunnettu mies, joka aikanaan vastasi Norton-Wankeleiden kehitystyöstä. Moottori on Rotron CR700 ja itsessään tarkoin varjeltu salaisuus.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Pyörän ääni radalla on huikea, kuten oheiselta videolta kuulee Guy Martinin kääntäessä radalla sen kahvaa. Pakoputkisto on pikemminkin kuin ison kamiinan hormi, putkihalkaisija on melkoinen. Pakoputken istuimen alla oleva pää on lisäksi Wankel-moottorin sylinterin muotoinen kunnianosoituksena tuolle harvinaiselle voimanlähteelle.

Pyörän keveyttä selittää paljo hiilikuidun käyttö.

Brembon GP4-MS-satulat vastaavat pysähtymisestä ja etujousituksesta Öhlinsin FGR 300 etuhaarukka.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W. Pakoputken pää on Wankel-moottorin sylinterin muotoinen.

Nyt myyntiin tulleella pyörällä on ajettu vain 124 mailia, joten se lienee kohtuukunnossa, kuten kuvistakin näkyy. Sillä on ollut vain yksi omistaja, ja rata-ajotunteja on takana 3, jonka jälkeen pyörä on ollut valmistajalla huollossa. Pyörässä on alla tuliterät Bridgestonen slicksit. Huollon jälkeen pyörää on säilytetty MSG Racingin tiloissa.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W. Kuvassa BST:n hiilikuituvanne.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W. Kuvassa BST:n hiilikuituvanne.

On vaikea arvioida, jatkaako Crighton CR700W-mallien hinnannousu samaan tahtiin, jos tuon nyt MSG Racing Suzukin Facebook-sivulla myynnissä olevan äärimmäisen harvinaisen pyörän eksyy ostamaan, mutta ainakin nykyinen omistaja tekee hyvän tilin, jos hinta menee sellaisenaan läpi. Mukana tulee myös toinen (käyttämätön) pari BST:n hiilikuituvanteita.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Asiasta lisää Crightonin sekä MSG Racing Suzukin sivuilla. Alla näkyvän videon voit katsoa myös täällä. Muistathan vääntää nupit kaakkoon?

 

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W. Tuliterät slicksit.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.

Wankel-moottorilla varustettu Crighton CR700W.