Gogoron julkaiseman tiedotteen mukaan yritys näkee asian siten, että se pyrkii muuttamaan sen, miten energiaa jaetaan ja hallinnoidaan megakaupungeissa. Sen ensi airueena yritys julkisti 5.1.2015 Las Vegasissa Gogoro-älyskootterin sekä energiaverkon, johon kuuluu akkujen lataus- ja vaihtoasema. 

Älypuhelinsovelluksella voit ohjata skootterin toimintoja.

Gogoron energiaverkko on modulaarinen akkujenvaihtojärjestelmä, joita voidaan ripotella ympäri kaupunkia. Gogoro-skootterissa käytetään kahta erillistä akkua, jotka ovat kompakteina paketteina. Latausasemassa voi olla esimerkiksi neljä kahden akun paria latautumassa. Kun olet matkalla kaupungilla skootterilla ja näet, että akut ovat loppumassa, ajat vain lähimmälle latausasemalle ja vaihdat tyhjät akut täysiin. Vaihto kestää yrityksen väitteen mukaan vain kuusi sekuntia.

Gogorossa on klassista skootterikauneutta, mutta myös hyvin moderneja piirteitä.

Akut ovat varsinaisia tekniikan riemuvoittoja: niissä on 25 sensoria, lähikenttäyhteys (NFC) ja 256-bittinen salasanasuojaus. Virran varaamisesta huolehtii litium-ioniakku. Sekä Gogoro-älyskootterit että -verkko tulevat tuotantoon tämän vuoden aikana.

Gogoron ohjaamo on mielyttävän selkeä.

Gogoro-älyskootteri on rakennettu laadukkaasti materiaalein ja tuotantotavoin, jotka ovat tuttuja superautoista. Runko on hyvin kevyt ja vahva ja se on tehty kisalaadun alumiinista. Myös jousituksen ja vaimennuksen pitäisi olla korkeatasoiset. Pyörällä pystyy kallistamaan kaarteisiin peräti 48,5 asteen kulmassa.

Gogoron kallistuskulma on skootteriksi tiukat 48,5 astetta.

Äly ohoi!

Skootterin oma älypuoli muodostuu 30 eri sensorista, lisäksi pyörä on kytkettynä pilveen ja sitä voidaan hallinnoida Gogoro-älypuhelinsovelluksen avulla. Järjestelmä keskustelee skootterin, älypuhelinsovelluksen, akkujen, latausasemien ja energiaverkon kanssa. Älypuhelinsovellus ohjaa Gogoro-skootterin käyttöjärjestelmää iQ Systemiä siten, että se löytää lähimmän akkuaseman, kertoo millaisessa kunnossa skootteri on sekä antaa optimoida skootterin toimintoja kuten jarrujen regenerointivaikutusta tai kaasun vastinetta. Myös mittariston väri ja hälytysäänet ovat räätälöitävissä kuljettajan mieltymysten mukaan.

Tässä koko järjestelmä. Vasemmalta pyörän akut, akkujen latausasema ja itse skootteri.

Vaihdettavat akut voidaan varata etukäteen vaihtoasemalle ja ne voidaan maksaa myös etukäteen. Gogoron kotisivuille pääset tästä. Katso video, sitlä saa paremman kuvan Gogoron hallintalitteista ja tiukasta kallistuskulmasta.

Gogoron led-ajovalot himmenevät tilapäisenkin pysähdyksen aikana akkujen säästämiseksi.

Gogoron luvataan kiihtyvän 4,2 sekunnissa 50 kilometrin tuntinopeuteen. Huippunopeus puolestaan on 95 km /h.

 

Eikä muuta kuin menoksi!