Saksassa kampanjoitiin tienvarsimainonnan keinoin 80-luvulla otsikolla 'Vereinständniss für Einander'. Ymmärtäkää toisianne. Ranskassa teemana on tuoda esille motoristien vastuullisuutta.

Ajatus on hyvä, sillä eri autoilijat suhtautuvat moottoripyöräilijöihin varsin eri tavoin. Yksi ongelma on moottoripyörän pienuus ja huomaamattomuus liikenteessä, vaikka moottoripyörällä ajetaankin yleensä valot päällä. Yhä useampi kuljettaja on myös ajaessaan alkanut käyttää kirkkaan värisiä ajoasuja tai huomiovärein varustettuja liivejä tai vöitä.

Osa autoilijoista tuntee aiheetonta pelkoa moottoripyöräilijöitä ja heidän sekä liikenne- että muuta käyttäytymistään kohtaan. Ehkä meilläkin tarvittaisiin taustajärjestöjen yhteistyötä helpottamaan motoristeja kohtaan tunnettuja ennakkoluuloja.

Motoristikin vaihtaa vauvanvaipat

Eräs kampanjanssa käytetyn posterin idea on, että kuvassa oleva motoristi hoitaa vauvaa, ja teksti julisteessa kuuluu:' Motoristi voi olla yhtä vastuullinen tiellä kuin hän on omassa elämässäänkin'.

Kampanjassa tuodaan esille myös se, että moottoripyöräilijöiden liikennekäyttäytyminen on parantunut, sillä mm. kuolleisuus on laskenut voimakkaasti, vaikka harrastajien lukumäärä on samalla kasvanut.

Mukana kampanjassa on varsin monen eri järjestön panos: FFM, Fédération Française de Motocyclisme, FFMC, Fédération Française des Motards en Colére, CNPA, Centre National Professions de l'Automobile, FNCRM, Fédération Nationale du Commerce, de la Réparation du Cycle et du Motorcycle ja CSIAM, La Chambre Syndicale Internationale de l'Automobile et du Motocycle.

Asiasta löytyy lisää tietoa lerepairedesmotards.com-sivustolta.

Joulunajan kunniaksi julkaisemme viisi vuotta vanhoja juttuja Motouutisten alkutaipaleelta vuodelta 2013. Oheinen juttu on julkaistu ensi kerran 26.9.2013.