Laki tunnetaan Malorien lakina, sillä 19-vuotias opiskelija Malorien Bullock sai surmansa moottoripyöräonnettomuudessa 2010. Twowheelmania kertoo, että monet motoristit ovat postanneet joka puolelle sosiaalista mediaa hurjana siitä, että he luulevat, että joutuvat asentamaan rivat ja jalkatapit, jotteivät saa sakkoa.

Valtaosa uusista USA:ssa myytävistä uusista pyöristä myydään matkustajan jalkatapein ja käsikahvoin varustettuna, joten sikäli motoristien reaktio on ymmärtämättömyyttä.

Monet valittajista eivät todennäköisesti vain oivalla, mitä käsikahvoilla (handhold) tarkoitetaan. Käytännössähän sellaiset yleensä löytyvät joko pyörän takaistuimen takana tai sivuviistossa, tai sitten istuimessa on matkustajan edessä hihna, mistä pitää kiinni. Siispä moottoripyörien pitäisi olla valmiiksi jo varustettuja, kuten uusi laki vaatii.

Paitsi tietysti, jos hihna ei kelpaa kahvaksi, vaan lainsäätäjä vaatii tukevaa mekaanista rakennetta. Se tarkoittaa sitten käytännössä rakenteiden väsäämistä.

Laki ei myöskään kerro, pitääkö matkustajan pitää koko ajan kiinni "kauhu"kahvoista.

Ongelma saattaa tulla akuuttina vastaan, jos kustomoi pyöräänsä. Jos poistaa vanhoja osia kuten takarungon tai -istuimen, jolloin kahvat tai hihna häipyvät sen siliän tien. Tai jos hihna tai kahvat eivät vain enää sovi uuteen ulkonäköön, ja rakentaja jättäisi ne mieluummin pois. Tällaisessa tapauksessa laki kuitenkin edellyttää, että rakennat tai asennat takatarikalle vaadittavat tarttuimet.

Jutun aloituskuva: kun istuimessa on sekä selkä- että kyynärnojat, niin riittäisivätkö ne täyttämään lain vaatimukset? Tosi tässä istuimessa on nahkahihna matkustajan tartuntaotetta varten.

Suomessa ajettavissa "kahden hengen" pyörissä taitaa pääsääntöisesti olla sekä jalkatapit että kauhukahvat. Mutta kumpi on turvallisempaa: pitää kinni kahvoista, hihnoista vai kuljettajasta? Kerro meille mielipiteesi.