Heti perjantai-aamusta lähtien koeajoradalla on ollut katkeamaton virta halukkaita ajajia. Ensimmäisten joukossa tuli mies kuuden nuorukaisen kera ja kun kysäistiin, etteikö poikien tulisi ollut koulussa, niin he olivatkin tulleet koulusta saadun luvan myötä moottoripyörämessuille, kun muu koulu oli mennyt seuraamaan hiihtokisoja.

Ensin Maritta Tengman ottaa vastaan koeajoon saapuvat messuvieraat. Tarkistettuaan iän - alle 18-vuotiaat tarvitsevat vanhempien luvan - nuoret pääsevät ajoon. Vain harvalla on vanhemmat matkassa, joten soitto äidille tai isälle on seuraavaksi vuorossa. Nuoren lupapyyntö ei välttämättä suoraan menisi läpi, mutta kun Maritta asian esittää vanhemmille, niin lupa on tullut järjestään ja koeajon voi suorittaa, Maritta kertoo.

Vaihtoehtoja tarjolla

1. Jos et koskaan ole ajanut mopolla tai moottoripyörällä, tai tuntuu muuten epävarmalta hypätä suoraan esimerkiksi skootterin jälkeen moottoripyörän kahvaan, niin ei huolta, pääset lyhyemmälle harjotteluradalle henkilökohtaiseen ajokoulutukseen. Ensin toki etsitään sopivankokoinen ajotakki kyynär-, olka- ja selkäsuojineen, kypärä ja ajohanskat. Kaikki kouluttajat ovat virallisen ajokoulutuksen saaneita kouluttajia. Hiljaa rauhassa ja perusteellisesten ohjeiden saattelemana, saa ensituntumaa, miltä elämä moottoripyörän kera voisi tuntua.

Hiljalleen, kun tuntuma löytyy ajellaan muutama kierros, ja yleensä ihmiset ovat ajon päätyttyä yhtä hymyä.

2. Jos sinulla on jo mopokortti, niin pääsee pidemmälle koeajoradalle ja voit valita joko pottomoottorilla kulkevan moottoripyörän tai kokeilla, minkälaisen tuntuman saa sähkömoottoripyörällä ajaessa. Ihan suoraan näidenkään selkään ei loikata, vaan Motojyskyn henkilökunta, ajovarusteet annettuaan, käy läpi huomioonotettavia asioita mopon ja moottoripyörän ajo-ominaisuuksien eroista.

Radalla voi jonoista riippuen huristella nelisen kierrosta, kunnes seuraaville jonossa oleville annetaan tilaa.

Halukkaita jonossa 

Kävimme perjantaina ja lauantaina aikaajoin pyörähtämässä koeajo-alueella. Halukkaita koeajajia oli odottamassa vuoroaan aamusta iltaan jonoksi asti. Suurin osa oli mopokortin omaavia poikia, mutta jokunen tyttökin uskalsi radalle. Osa tytöistä ei  rohkaisuista huolimatta kehdannut mennä radalle asti, vaikka haluja olisi ollutkin.

Nuorison lisäksi oli mukana aikuisiakin. Heitä kannusti ennenkaikkea mahdollisuus kokeilla sähkömoottoripyörällä ajoa.

Tatu Johansson poikansa Nuutin kanssa odottamassa vuoroaan.

Tatu Johansson poikansa Nuutin kanssa odottamassa vuoroaan.

Tatu Johansson odotti poikansa Nuutin kanssa vuoroaan. Nuutilla on Honda Monkey, ja hän on käynyt jo aiemminkin koeajamassa radalla. Kokemus oli ollut sen verran antoisa, että hän puhui isänsä Tatunkin radalle. Tatu Johanssonilla itsellään on yli 30 vuotta vanha Vespa, ja käytyään koeajamassa polttomoottorienduropyörää ja kysyttäessä, että meneekö nyt Vespa vaihtoon, niin vastasi, että onneksi tallissa on tilaa.

Nuorisoa kiinnostaa moottoripyörällä ajo - sittenkin

Puheet nuorison vähenevästä moottoripyöräharrastaneisuudesta eivät ainakaan täällä saaneet vahvistusta. Hyvä niin. Perjantaina 237 henkilöä ehti radalle ja lauantaina pistettiin vielä paremmaksi, eli 335 ajajaa sai testata rataa. Ei ihme, ettei Motojyskyn henkilökunta pahemminehtinyt taukoja pitää.

Yksi harvoista rohkeista tytöistä oli Emmi Immonen. Hän meni suosiolla lyhyemmälle koeajoradalle, sillä skootterilla ajava Emmi halusi rauhassa tutustua moottoripyörällä ajamisen saloihin. Nopeasti hän tuntuman löysi ja kunhan ikää tulee, niin sitä mukaan pyörätkin isonevat, vakuutti Emmi.

Emmi Immonen: kunhan ikää tulee lisää, niin pyörätkin suurenevat.

Emmi Immonen: kunhan ikää tulee lisää, niin pyörätkin suurenevat.

Taina Korpi edusti jo kokenutta motoristiryhmää. Hän ajoi normimoottoripyörällä, sillä sähkömoottoripyörä oli sen verran korkea, etteivät jalat olisi yltäneet maahan. Moottoripyöräily on perheen harrastus ja Tainan poika Aleksi on yksi KTM-Motojysky-radalla olevista kouluttajista.

Taina Korven perheelle moottoripyöräily on harrastus.

Taina Korven perheelle moottoripyöräily on harrastus.

Sähkömoottoripyörä se olla pitää

Sähkömoottoripyörää aika moni kävi kokeilemassa todeten kuitenkin, että polttomoottori se olla pitää. Yksi harvoista tapaamistamme sähkövaihtoehdon kannalla olleista oli Rolf Kottelin. Ajotuntuman vakaus ja hyvä vääntö heti liikkeelle lähdöstä saivat Ralfin sähkömoottoripyörän kannattajaksi. Hän on ajanut aiemminkin kyseisellä laitteella, ja vain hinta estää vielä oman sähköllä kulkevan moottoripyörän hankkimisen.

Sähkömoottoripyörän kannattaja Rolf Kottelin.

Sähkömoottoripyörien kannattaja Rolf Kottelin.

Jos olet tulossa messuille sunnuntaina, niin käy tutustumassa ja testaamassa KTM-Motojyskyn-koeajorataa. Rata on sunnuntainakin auki koko messujen ajan.

On hienoa, että KTM ja Motojysyky ovat tämän ideansa tuoneet ja toteuttaneet MP-messuille kaikkien iloksi. Muutenkin Motojysyky järjestää tarvittaessa ympäri vuoden jokatasoista moottoripyörien ajokoulutusta alottelijoista pidemmälle ehtineille motoristeille. He järjestävät myös ennakoivan ajon kursseja, joissa koulutetaan jokaiselta ajotaidon mukaan yksin tai isommissa ryhmissä. Kaikki Motojyskyn kouluttajat ovat ajokouluttajakoulutuksen suorittaneita ammattikouluttajia. Jos todellista elämystä hakee, niin joka kesä Saariselällä järjestettävä International Six Night Enduro varmasti sitä tarjoaa. Lisätietoja löytyy Motojyskyn sivujen kautta tarjolla olevista kursseista ja safareista.

KTM-Motojyskyn koeajorata oli kovassa käytössä.

KTM-Motojyskyn koeajorata oli kovassa käytössä.