– Ensituntumalta tämän vuoden messut menivät paremmin kuin viime vuonna, ja varsinkin crossipuoli veti hyvin kaiken ikäisiä asiakkaita, Harri Saari kertoi. – Messuja suunniteltaessa on aina haasteellista miettiä, mitä messuille tuo myyntiin, mutta "kattaus" oli onnistunut ja kiinnostusta riitti tasaisesti koko osastolla.

Kysyttäessä uutuuksista ja messuvieraita eniten osastolla kiinnostaneista tuotteista siirryttiin taas crossipuolelle ja siellä uuteen miesten mukaan markkinoiden turvallisimpaan uuden sukupolven 6D-crossikypärään. Se on toteutettu ODS-teknologialla (Omni-Directional Suspension), joka vaimentaa päähän kohdistuvia voimia merkittävästi. Tutkimusten mukaanhan 29 % vakavista loukkaantumisista on päähän kohdistuneita iskuja, joista 92 % on aivotärähdyksiä.

Miehet kertovat, että viimeisten viiden vuoden aikana turvallisuusajattelu on entistä enemmän nostanut päätään motoristien keskuudessa. Asiasta kerrotaan ja tiedetään entistä enemmän, mutta myös käyttömukavuus ja käytön helppous, esimerkiksi niskatukien kohdalla on parantunut. Se osaltaan madaltaa kynnystä erilaisten suojien käytön aloittamiseen. Nykyään niskatukia ja muita turvallisuutta parantavia suojia käytetään sekä moottoripyöräillessä, laskettelurinteissä, alamäkipyöräilyssä että missä vain vauhdikkaammin liikutaan.

Motonet panostaa vahvasti asiakaspalveluun, kertovat (kuvassa vasemmalta) Harri Saari ja Sami Juusola.

Motonet panostaa vahvasti asiakaspalveluun, kertovat (kuvassa vasemmalta) Harri Saari ja Sami Juusola.

Netissä asiakas tavoitetaan

Messujen ajan Motonetin osastolla oli kymmenen myyjää asiakkaita palvelemassa. Motonetilla on 21 myymälää ympäri Suomen. Yritys on panostanut paljon nettimyyntiin, josta etsitään eniten varaosia. Netti on foorumi, missä asiakas tavoitetaan ensimmäisen kerran asiakkaiden vertaillessa hintoja ja tutkiessa tarjolla olevia tuotteita.

– Meillä myös seurataan netin kautta markkinoita koko Euroopan alueella. Näin pystymme olemaan kilpailukykyisiä hintojen osalta, Harri Saari kertoo. – Netti omalta osaltaan ruokkii myyntiä.

Motonet panostaa paljon liikkeidensä myyjien ammattitaitoon.

– Koulutamme jatkuvasti myyjiämme parempaan asiakaspalveluun. Palvelukulttuurin pitää olla kunnossa, että olemme mielekäs ostopaikka asiakkaan näkökulmasta, Saari painottaa.

Kuulutus kertoo, että messuaika alkaa olla ohi. Rullakoita rupeaa ilmestymään tavaroiden pakkaamista varten. Ensi vuonna jälleen tavataan.