Visordown kertoo saaneensa tiedon uusista malleista ja moottoreista Royal Enfieldin Britannian maahantuojan edustajalta.

Royal Enfield julkistaa tämän antamien tietojen mukaan ensi vuonna neljä uutta moottoripyörämallia, joista kolme perustuu uusiin moottorityyppeihin. Näitä ovat 410 cm3 yksisylinterinen yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu moottori sekä kaksisylinterinen rinnakkaisin sylinterein varustettu kone. Viimemainitun kuutiotilavuutta ei ole vielä vahvistettu, mutta huhujen mukaan se olisi 750 cm3.

410 cm3 moottoria käytettäisiin scrambler-tyyppisessä mallissa ja rinnakkaistwiniä taas hiljan huhutussa Himalayan-adventurepyörässä, jonka Enfield rekisteröi käyttöönsä aivan äskettäin.

Royal Enfieldin pääjohtaja Siddhartha Lai on kertonut yrityksen vielä tämän vuoden mittaan perustavan uuden teknologiakeskuksen Leicestershireen Englantiin. Kyse on nimenomaan tutkimus- ja tuotekehityskekuksesta. Yrityksen tavoitteena on kasvattaa globaalia tuotantoaan 50 %. Yritys perustaa toisen tutkimuskeskuksen Intiaan.

Siirtyminen isompiin loogista

Royal Enfieldin huhutut uudet mallit ja isommat moottorit ovat sinänsä loogista jatkumoa yrityksen pyrkimyksille menestyä ja tavoitella asemaa maailman suurimpana keskikokoisten moottoripyörien valmistajana. Sillä on erittäin vankka asiakaskunta Intiassa, joka on maailman suurin motorisoitujen kaksipyöräisten markkina.

Intian markkinoitten merkityksen ovat huomanneet myös muut moottoripyörävalmistajat kuten Ducati, BMW, Triumph ja tietenkin japanilaiset valmistajat, perustamalla joko omia tai yhteistyötehtaita maahan. Eurooppalaisille valmistajille Intia merkitsee samalla astinlautaa muun Aasian, erityisesti Kiinan loputtoman suurilta tuntuville markkinoille.

Monet valmistajat, kuten esimerkiksi Harley-Davidson ovat jopa kehittäneet pienempitilavuuksista mallistoa paremmin sopimaan sikäläiseen kysyntään. Nyt kerrotaan BMW:llä olevan valmisteilla pienikokoinen mallisto Aasiaan, joka ensi hätään olisi suunnattu Intiaan. 

Royal Enfield saa siis tuta kasvavaa kilpailua omassa maassaan, ja se haluaa laajentaa tarjontaansa myös hieman isompiin malleihin. Samalla se hakee lisäsiivua muualta maailmasta, jossa sielläkin se tarvitsee myös isompia moottoripyöriä ja laajempaa sekä nykyaikaisempaa mallivalikoimaa.