Tätä ennen Skully oli rikkonut ennätyksiä keräämällä Indiegogo-joukkorahoituspalvelun kampanjassaan ennätysajassa miljoona dollaria. Hanke tuotti heidän kypäränsä ennakkotilauksia lopulta peräti 3,4 miljoonan dollarin verran.

Lisäksi yritys onnistui hankkimaan kaksi miljoonaa dollaria siemenrahoitusta, joten Skullyn kassa pullistelee tällä hetkellä rahasta. Tosin rahaa tarvitaankin yrityksen edustajan mukaan paitsi oikeiden yhteistyökumppaneiden etsimiseen, myös lisähenkilöstön palkkaamiseen. Yrityksessä työskentelee nyt noin 20 henkilöä ja tavoitteena on kolminkertaistaa organisaation koko. Kolmas jatkuva dollarinnielijä ovat t&k-kulut: innovatiivinen tuote tarvitsee paljon osaamista ja jatkokehittely on vielä haastavampaa, joten suuri osa lisähenkilöstöstä on insinöörejä.

Oikeitten kumppaneitten etsinnän merkityksestä kertoo, että Riverwoodin Nick Brathwaite liittyi Skullyn hallitukseen. Hän on sijoittaja ja on vastuussa GoPro-kameroiden menestymisestä rahoittajien ja yleisön suuntaan.

Laajennetun todellisuuden turvallisuutta

Skullyn kypärä on laajennetun todellisuuden (augmented reality) kypärä. Se tarkoittaa sitä, että kypärä lisää tietoisuuttasi: pystyt näkemään samalla kertaa paitsi oikean fyysisen todellisuuden edessäsi, myös kypärän tietotekniikan ja heijastusnäytön antaman lisäinformaation siten, ettei tämä peitä todellista näkymää.

Skullyn tapauksessa tämä tarkoittaa esimerkiksi älypuhelimesta tai navigaattorista tulevaa reittiopastusta puheen ja kuvan muodossa tai kypärään sijoitetun kuolleen pisteen 180° kameran antamaa reaaliaikaista kuvaa, jolloin näet edelleen visiiriaukon kautta katsoessasi kaikki riskin lähteet tarvitsematta kääntää päätä tai nostaa katsetta tiestä.

- Tavoitteena on pitää kuljettajan huomio edessä, Skullyn pääjohtaja ja perustaja Marcus Weller kertoo. – Joka kerran, kun ajaessasi katsot sivullesi, synnytät vaaratilanteen. Menetät jalkapallokentän mittaisen alueen näkökentästäsi, kun tarkastelet sivunäkymiä.

Integrointia

Weller uskoo, että yltäkylläinen rahoitus ei nopeuta kypärien markkinoilletuloa, vaan ensimmäiset kappaleet toimitetaan heinäkuussa. Kyse on siitä, että kaikki pyritään tekemään niin turvalliseksi ja laadukkaaksi kuin mahdollista.

– Emme ole valmistamassa coolia viihde-elektroniikkaa, vaan kyse on turvallisuudesta.

Tulevaisuus on myös yhä enemmän integrointia pyörän järjestelmien ja älykypäröiden välillä. Skully ja Aprilia esittelivät jo marraskuussa Milanossa EICMA-messuilla, miten Skullyn AR-1 -kypärä ja Aprilian RSV4 oli integroitu. Pyörän tiedot, kuten polttoaineenkulutus, pyörän nopeus ja valittu vaihde heijastuivat kypärän heijastusnäytölle. Tulevaisuudessa kuljettaja pystynee myös ohjaamaan pyörän toimintoja suoraan puhumalla. 

Asiasta kertoi ensin Fox business.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Nand Logic - se kaikkein älykkäin kypärä?

Älyteknologia tunkee tosissaan - puheohjaisitko moottoripyörää?

Skullyn AR-1 -heijastusnäyttökypärän synnyn taustalla oli mp-onnettomuus