Moottoripyörävalmistajien suunnittelusyklien kestoa kuvaa hyvin se, että patenttihakemus sähkömootoripyörästä on jätetty USPTO:lle, USA:n Patentti- ja rekisteriviranomaiselle jo joulukuussa 2011. Patentit kuitenkin myönnettiin vasta viime joulukuussa, kolmen vuoden jälkeen.

Kyseisessä patentissa ei tule ilmi juurikaan moottoriin tai suoritusarvoihin liittyviä asioita, sen sijaan kyllä rungon rakennetta, moottorijärjestelyä sekä akkujen rakennetta ja vaihtoa koskevia asioita.

Moottorin kiinnitys ja järjestely.

Merkittävin asia tietysti on se, että Kawasaki valmistautuu sähköpyöräkisaan. Tai on itse asiassa valmistautunut jo hyvissä ajoin, ennenkuin esimerkiksi Harley-Davidsonin Livewirestä tiedettiin yhtään mitään. Kaikki suuret valmistajat näyttävät valmistautuvan sähkömoottoripyörien tuloon. Voinemme odottaa melkoista rynnistystä, kun akkuteknologia on käyttäjien edellyttämässä kunnossa ja tarjoaa riittävän ajomatkan yhdellä latauksella.

Japanissa alkavat Osakan messut perjantaina. Onko Kawasakilla jo siellä isompaa kerrottavaa, vai paistatteleeko se vielä H2-mallien valossa?

Lisää patentista UPSTO:n sivuilla. Asiasta kertoi Asphalt and Rubber.

Rungon rakenne ja akuston kiinnitys.