Johanson 3:n tausta on Neermantransportissa, joka on kuljetusalan innovointiin keskittynyt yritys. Nyt Johanson on tuomassa markkinoille viittä erilaista patentoitua sähkömoottorista kokoontaitettavaa kolmipyörää, jotka on suunnattu ikähaitariltaan 6-66-vuotiaille käyttäjille. Kuljettajan lisäksi niihin mahtuu melkoisesti kuormaa. Yrityksen sijaintipaikka on Pohjois-Carolina.

Pyörien toimintasäde on mallista riippuen maksimissaan yhdellä latauksella 4 akun voimin jopa 193 kilometriä ja huippunopeus peräti 70 km/h. Se on myös ensimmäinen pyörämalli, joka on suunniteltu naiset käyttäjäkuntana mielessä.

Junior-malli.

Jokainen viidestä mallista on suunniteltu joko tietylle demografiselle kuluttajaryhmälle tai yritys-, viranomais-  tai sotilaskäyttöön tai lapsista vanhuksiin. Johansonin tavoitteena on tuoda todellisia vahtoehtoja autoille ja kaksipyöräisille kaupunkien keskustoissa ja kaupunkialueilla.

Eri mallien hintahaitari liikkuu 2260-3900 dollarin välillä, ja ne ovat tilattavissa myös Eurooppaan.

Halvin malli on Junior, joka on suunnattu 6-10-vuotiaille ja tarkoitettu esimerkiksi koulumatkoille tai muuhun kaupunkiliikenteeseen. Juniorin maksiminopeus on 16 km/h. Sen kantaa jopa 95 kilon kuorman parhaimmillaan 30 kilometrin verran yhdellä latauksella.

Johansonin trikeillä ajetaan varsin pystyssä istuma-asennossa (mahdollistaa hameenkäytön), ja lasti tulee taakse takapyörien väliin.

Rhyno.

X-plorer-malli on puolestaan tuotesarjan kallein ja tarkoitettu perheen löytöretki-kaupunkipyöräksi. Siinä on kolme sähkömoottoria ja siihen voi liittää myös peräkärryn. Huippunopeus on välillä 50-70 km/h. Sen maksimihyötykuorma on 250 kg ja maksimimatka yhdellä latauksella 50 kilometriä. Jutun aloituskuvassa X-plorer.

Rahoituskierros menossa

Rhyno takaa.

Johanson on myäs hakemassa lisää rahoitusta skoottereidensa tuotannon aloittamiseen ja laajentamiseen vientiin Crowdfunderin kautta. Tavoitteena on saada kasaan 2,8 miljoonaa dollaria toukokuun 27. päivään mennessä.

Delta Lloyd investoi jo 1,3 miljoonaa dollaria yritykseen, joten alku on ainakin ollut lupaava. Johanson tekee skoottereidensa designissa myös yhteistyötä virginialaisen PPI Groupin kanssa.

Urban-malli katettuna.

Kolmipyöräisyys tekee lastien kuljettamiseen tarkoitetuista skoottereista vakaita, ja Johansonin tavoitteena on saada pyörilleen näppärän, joustavan ja hyvän ergonomisen designin omaavien laitteiden maineen. Kokoontaitettavana ne sopivat auton takakonttiin tai työpöydän alle toimistossa.

Lisätietoja Johansonin kotisivuilta.

Kolmipyöräiset sähköpyörät sopivat hyvin viranomaiskäyttöön kaupungeissa.