Consumer Reportsin tekemässä tutkimuksessa todettiin, että moottoripyöräilyn maisema on Yhdysvalloissa muuttunut monella tapaa. Valtaosa näistä muutoksista taitaa koskea myös muuta kehittynyttä maailmaa, tai ainakin ne ovat samansuuntaisia.

Ensinnäkin moottoripyörien myynti putosi laman myötä noin 50 % noin 560 000 kappaleeseen per vuosi, eikä se ole vieläkään toipunut entiselleen. Toiseksi motoristien keski-ikä nousee kovaa kyytiä. Vasta kolmas muutos on positiivinen: naisten osuus motoristien joukossa on kaksinkertaistunut 12 prosenttiin viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Nämä tosiasiat mielessä Consumer Reports tutki moottoripyörän omistajia saadakseen selville kaksi asiaa: miten luotettavia parhaiten myyvät brändit ovat ja miten tyytyväisiä niiden omistajat ovat.

Luotettavin brändi

Selvisi, että luotettavuus ja asiakastyytyväisyys eivät välttämättä kulje käsi kädessä. Kaikkein suosituin brändi oli Victory, vaikka se ei ollutkaan luotettavimpien pyörien kärkikastissa.

Luotettavimmat brändit olivat japanilaisia: kärjessä Yamaha, sitten Suzuki, Honda ja Kawasaki. Yhdysvaltalaiset brändit Victory ja Harley-Davidson olivat keskikastia ja Triumph, Ducati, BMW ja Can-Am sitten heikommin menestyneitä luotettavuuden osalta.

Yamaha voitti luotettavuuskisan. Tässä MT-09 Tracer.

Luotettavuudella on merkitystä, sillä viimeinen asia, mitä motoristi haluaa murehtia on se, rikkoontuuko pyörä matkalla. Valitsemalla pyörän luotettavimpien joukosta voi vaikuttaa asiaan. Todellisuudessa mitä tahansa voi tietysti tapahtua.

Tutkimukseen osallistui yli 12 000 motoristia, joiden pyörät olivat vuosimallia 2008 - 2014.

Onnellisuus on eri asia

Asiakastyytyväisyys eli onnellisuus on toki vielä eri asia kuin luotettavuus. 80 % Victoryn omistajista totesi, että he ostaisivat ilman muuta saman pyörän. Myös Harley-Davidsonin omistajat olivat tyytyväisiä pyöriinsä, peräti 72 % heistä olisi toiminut samoin kuten kolmanneksi sijoittuneen Hondankin ostajista 70 %. Kaikkien muitten brändien lukemat jäivät alle 70 %.

Harley-Davidson Road Glide.

Harley-Davidson Road Glide.

Consumer Reportsin mukaan se, miten tyytyväisiä kuluttajat ovat moottoripyöriinsä selviää parhaiten kysymällä mukavuudesta. Kuluttajien antama mukavuusluokitus korreloi parhaiten kokonaistyytyväisyyden kanssa.

Kymmenestä tutkitusta brändistä Victory sai korkeimmat arvosanat nimenomaan mukavuudesta. Tosin se sai löi muut brändit myös kokonaistyytyväisyyden osalta ja oli huippukategoriaa myös melkein kaikissa luokituksissa.

Ducati, Kawasaki, Suzuki, ja Triumph saivat jokainen alimmat mukavuusluokitukset.

Honda sijoittui kärkeen sekä luotettavuus- että asiakastyytyväisyydellä mitattuna.