USA:n liikenneturvallisuusviranomaisen National Highway Traffic Safety Administration eli NHTSA:n  takaisinkutsu koskee 210 228 vuosina 2004-2013 valmistettua Suzuki GSX-R600:a ja GSX-R750:tä sekä 2005-2013 valmistettuja GSX-R1000:ää. 

NHTSA:n mukaan yhdessä vanhan jarrunesteen kanssa jarrumäntä pääjarrusylinterissä voi synnyttää sellaisen kaasuseoksen joka vähentää nestepainetta eli jarrutusvoimaa etujarrussa. Samasta syystä kutsutaan myös Britanniassa Suzukin GSX-R:iä takaisin.

18.102013 päivätyssä kirjeessä USA:n maahantuonnista vastaava Suzuki Motor of America kuvaa ongelmaa siten, että kun moottoripyörään ei vaihdeta riittävän ajoissa jarrunesteitä, vaan päästetään se vanhentumaan, jarruneste kerää kosteutta ja sen ominaisuudet heikkenevät. Jarrupääsylinterin jarrumännän pintakäsittelyssä voi olla epätasalaatuisuutta ja yhdessä nämä tekijät voivat aiheuttaa jarrumännän korroosiota. Korroosio johtaa kaasunmuodostukseen, joka sitten taas heikentää jarrutustehoa. Kun kaasua kehittyy, jarru voi tuntua sienimäiseltä ja jarrutusmatka pidentyä, mikä tietysti aiheuttaa kasvaneen onnettomuusriskin.

Ongelma havaittu jo 2009

Ongelma havaittiin alunperin Saksassa 2009, jolloin sikäläinen jälleenmyyjä otti yhteyttä Suzukiin. Syynä oli se, että sen asiakkaat olivat valittaneet jarrutuntuman heikkenemisestä pitkäaikaisen pysäköinnin aikana. Silloin Suzuki oli olettanut ongelman johtuvan puutteellisesta jarrujen ilmauksesta jarrunesteen vaihdon yhteydessä.

Suzuki on vuosien mittaan saanut jatkuvasti valituksia aiheesta, ja on tehnyt koko ajan tutkimusta asian eteen, mutta onnistui vasta tämän vuoden ensi puoliskolla selvittämään, että kaasu sylinterissä on vetyä, jonka synty sitten aiheutuu edellämainitusta korroosiosta ja heikentää jarrutustuntumaa. 

Syynä lopulta oli puutteellinen jarrumäntien pinnoitus. Takajarruissa ei ole havaittu vastaavia ongelmia.

Ei ole tiedossa, miten montaa näistä Yhdysvalloissa myydystä yli 210 000 GSX-R:stä ongelma lopulta koskee, mutta Suzuki ilmoittaa ongelmasta omistajille ja takaisinkutsun odotetaan alkavan marraskuun alussa.

Asiasta kertoi Motorcycle USA, ja jutusta löytyy hyvät piirrokset, joiden avulla on helppo ymmärtää tekniset yksityiskohdat.