Yhdysvaltalainen moottoripyöräilyyn ja moottoripyöräilijöiden oikeustapauksiin erikoistunut juristi Michael Padway kirjoittaa kolumneja omalla sivustollaan moottoripyöräilyyn liittyvistä asioista.

Yksi niistä kertoo yhdysvaltalaisesta Bobby "Luke" Lucarellista, jota kutsuttiin "miljoonan mailin motoristiksi". Hän mm. laati Kalifornian poliisille moottoripyörälläajon harjoitusohjelman, ja todellakin ajoi itse yli 1,6 miljoonaa kilometriä.

Lucarelli paitsi uskoi, myös todisti sen, että on mahdollista ajaa todella pitkään ilman onnettomuuksia.

Toisaalta, Padway kirjoittaa, on tilanteita joita ei voi välttää, ja yksi niistä on vasemmalle moottoripyöräilijän edestä viime hetkellä kääntyvä auto.

Tilanteen väistämiseksi moottoripyöräilijällä pitää olla:

  • - Riittävästi aikaa huomata, että auto on kääntymässä.
  • - Riittävästi aikaa sen arvioimiseen, miten kääntyvän auton ja moottoripyörän liikeradat kohtaavat.
  • – Riittävästi aikaa päättää, väistääkö, vai tehdä hätäjarrutus, vaiko jarruttaa ensin ja sitten tehdä hätäjarrutusliike.
  • – Riittävästi aikaa tehdä väistöliike, tai riittävästi aikaa päättää etu- ja takajarrunkäytön oikea tasapaino.

Auto vastaan auto samassa tilanteessa:

  • - Autoilija rämäyttää jarrun pohjaan, ja koska autossa todennäköisesti on lukkiutumattomat jarrut hän voi
  • - väistää samanaikaisesti

Molemmat ovat automaattisia reaktioita, jotka tapahtuvat silmänräpäyksessä.

"Vähentääkö ennakoiva ajo onnettomuusriskejä?", Padway kysyy ja vastaa "tietysti". "Voiko se poistaa onnettomuusriskin kokonaan? Ei. Kuljettajan pitää käyttää kunnollista ajoasua, harjoittaa ajotaitoaan ja olla hereillä. Silti onnettomuuksia voi tapahtua."

Padway on toiminut 35 vuotta juristina ja ajanut moottoripyörällä vielä kauemmin. Hänen sivustolleen pääset tästä.