Allaoleva teksti on Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin ylikomisario Kari Pesosen käsialaa. Väliotsikointi toimituksen.

"Joka vuosi sattuu moottoripyöräonnettomuuksia, jossa törmätään risteyksessä auton kylkeen kohtalokkain seurauksin. Vanha suomalainen sananlasku "Ei vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys" pitää täsmälleen paikkansa. Jos verrataan keskenään eri nopeuksia, joilla ajetaan samaan tilanteeseen, saadaan lopputuloksessa todella järkyttäviä eroja. Jo 10-20 kilometrin ero tilannenopeudessa aiheuttaa hämmästyttävät seuraukset.

Jos moottoripyörän kuljettaja ajaa 50 km/h ja kolmion takaa tulee yllättäen auto eteen, niin motoristilla kuluu reagointiin aikaa yksi sekunti. Tämän "kauhusekunnin" aikana moottoripyörä ehtii kulkea 14 metriä – siis ennen kuin jarrutus alkaa. Tämä motoristimme osaa jarruttaa ja saa pyöränsä pysähtymään juuri ennen törmäystä. Kaikki hyvin, mutta tilanne  on kaamea.

Sekunnissa pyörä ehtii liian kauas

Jos sama tilanne tapahtuu kuljettajalle, joka ajaa 70 km/h, lopputulos on aivan toinen. Motoristilta kuluu sama sekunti reagointiin. Ero on siinä, että sen sekunnin aikana hänen pyöränsä etenee lähes 6 metriä pidemmälle ennen kuin jarrutus alkaa. Ja mikä tärkeintä - siinä kohtaa, missä 50 km/h ajaneen kuljettajan jarrutus alkoi - on 70 kilometrin tuntinopeudella ajaneella kuskilla edelleen vauhtia vielä lähes 70 (moottorijarrutus ja ilmanvastus vaikuttaa hieman). Pidentynyt reaktiomatka syö käytettävissä olevaa jarrutusmatkaa pois.

Esimerkin lopputulos on, että 70 km/h ajanut törmää auton kylkeen 60:n nopeudella, vaikka lähtötilanteessa eroa oli vain 20 km/h. Törmäysnopeus tilanteessa voi olla tappava, ja vakavan loukkaantumisen vaara on erittäin suuri.

Autoilija: katso kaksi kertaa

Usein risteyskolareissa syynä se, että autoilija ei havaitse lähestyvää moottoripyörää, koska se jää tuulilasin sivupilarin taakse näkymättömiin. Nykyautoissa A-pilari on auton kolariturvallisuuden vuoksi niin leveä, että se peittää hetkellisesti jopa lähestyvän auton. Olisikin tärkeää, että autoilija varmistaisi risteyksessä näkymän sivuille katsomalla ainakin kahdesti, jolloin pilarin peittämä lähestyvä ajoneuvo ehtii tulla näkyviin.

Aloituskuvana käytetyssä taulukossa on vertailtu eri nopeuksia viidenkympin vauhtiin. Jo 60 km/h aiheuttaa törmäämisen 40:n vauhdilla. 90 km/h nopeudella törmää lähes yhdeksääkymppiä, kun ehtii jarruttamaan vain vaivaisen metrin! Nämä lainalaisuudet pätevät muihinkin ajoneuvoihin kuin vain moottoripyöriin."