Flike-nimi tulee sanoista " 'F' Like Freedom", eli V niinkuin Vapaus vapaasti suomennettuna. Flike trikopteri perustuu y-kirjaimen kärkiin asennettuihin kuuteen moottori-potkuripariin, tiimin edustaajt puhuvat koaksiaalisesta Y-6-rakenteesta. Parien hiilikuitupotkurit pyörivät toisiinsa nähden vastakkaisesti.

Trikopterissa käytetään suoravetosähkömoottoreita. Akut ovat litium-polymeeritekgnologiaa, ja niillä saavutetaan 15-20 minuutin leijunta-aika tai noin 30-40 minuutin matkalentoaika.

Kypäräkamerakuvaa testilennolta. HUD-ominaisuuksia?

Fliken edustajien mukaan Y6-rakenne antaa laitteelle samanlaisen ohjattavuuden kuin helikopterilla. Ohjaus toteutetaan kontrolloimalla yksittäisten roottorien kiertonopeutta. Laitteella voi leijailla, rullata, ajelehtia, kääntyä, kohota, siirtyä sivuittain ja syöksyä alaspäin, ja sitä voi myös kallistaa. 

Ohjausjärjestelmä on toteutettu tietokoneella, joka samalla pitää huolta laitteen stabiloinnista, pitkittäisasennosta ja leijunta- tai lentokorkeudesta. Laitteen pitäisi pystyä laskeutumaan turvallisesti, vaikka yksi roottoreista sammuisikin.

Fliken taustalla on Unkarin valtion voittoatuottamaton soveltavan tutkimuksen laitos Bay Zoltan. Koelennot tehtiin 7. maaliskuuta 2015 Unkarissa Miskolcin kentällä.

Ensilennolla laitteen lentoonlähtöpaino oli 210 kilogrammaa, ja se kesti vain muutamia kymmeniä sekunteja, mutta sekä nousu että lasku sujuivat turvallisesti. Lennon aikana testattiinkin nimenomaan nousua ja laskua. 

Toinen lento oli pidempi ja siinä testattiin Fliken stabiloimista tuulessa sekä kontrolloitua lentoa. 

Menestyksekkään lennon jälkeen tiimi suunnittelee rakentavansa toisen prototyypin, jonka design olisi samanlainen kuin heidän suunnittelemansa kaupallisen version. Hankkeen ja tuotteen kaupallistaminen ovat asioita, joihin tiimi myös tosissaan panostaa. Lisätietoja Fliken kotisivuilta.

Asiasta kertoi ensin Gizmag.

Fliken tiimin näkemys valmiista kaupallisesta trikopterin versiosta.