Hondalla on ollut lehdistötiedotteen mukaan tavoitteena helposti käsiteltävä moottoripyörä, jossa on Paneuropeanissa hyväksihavaittu V4-moottori, mukava ajoasento, sivulaukut sekä edistynyttä teknologiaa. Pyörän saa myös kaksikaiuttimisin Bluetooth-äänentoistolaittein varustettuna.

CTX valokuvattiin jo parisen viikkoa sitten Yhdysvalloissa, siitä juttua täällä.

Honda on pyrkinyt yhdistämään sekä matka- että kruisailumoottoripyörien parhaat puolet uutukaisessaan. Samaan sarjaan kuuluvat myös CTX700 ja CTX700N. Hondan mukaan kirjain C tulee sanasta comfort, mukavuus. Siihen kuuluvat hiljaisuus jopa kovassakin vauhdissa, hyvä stabiilisuus, matala istuinkorkeus sekä rento ajoasento.

T-kirjain taas tulee sanasta teknologia. Se pitää sisällään väännökkään V4-koneen, LED-valot, automaattisesti palautuvat vilkut sekä kaksilla kaiuttimilla varustetun Bluetooth-stereojärjestelmän.

X taas tulee Experiencestä, kokemuksesta; pehmeästä ja nautittavasta suorituskyvystä sekä kruisailutyyppisestä ajoasennosta.

Moottori on sydän

CTX1300:n V4-moottori on johdettu ST1300:n koneesta. Siihen on tuotu lisää vääntöä ala- ja keskikierroksille tavoitteena hyvä kiihtyvyys jo matalilta kierroksilta lähtien. Siinä on viisivaihteinen vaihteisto, jonka välityksiä on harvennettu Paneuropeniin verrattuna ja kardaaniveto. Moottorin V4-soundin pitäisi myös kuulostaa entistä muhkeammalta.

Pyörässä on uusi teräksinen kaksoiskehtorunko, 43 mm käännetyt etuiskunvaimenitmet, kaksoistakaiskunvaimentimet sekä alumiininen keinuhaarukka.

Lisäksi pyörässä on Hondan yhdistetty ABS-jarrujärjestelmä ja luistonestojärjestelmä Traction Control System eli TCS.

Honda usko CTX1300:n modernin muotoilun vetävän katseita samoin kuin isoveljensä Gold Wing F6B. Siinä on myös vakiona sivulaukut.

Mataluutta ja tekniikkaa

Istumakorkeus on vain 735 mm ja siinä 19,5 litran polttoainetankki istuimen alle sijoitettuna. Valmistaja uskoo tankillisen riittävän noin 330 km ajomatkaan ennen tankkaustarvetta.

Kuten kuvistakin näkyy, pyörän pleksi on todella matala. CTX:ssä on vakiona lämmitettävät kahvat. Stereoyhdistelmä puolestaan toimii Bluetoothin avulla myös kypäräpuhelinjärjestelmien ja matkapuhelinten kuulokkeiden kanssa.

Pyörä tasapainoilee jossain matkapyörän ja kruiserin välillä. Akseliväli on 1645 mm ja pyörä painaa 338 kg. Alumiinivanteet ovat edessä 18 tuumaax3,5 tuumaa ja takana 17x6,25. Rengaskoot puolestaan vastaavasti  130/70 R18 ja 200/50R17.