Liikenneturvan tekemän kyselyn mukaan noin joka viides autonkuljettaja kertoo torkahtaneensa rattiin. Moottoripyöränkuljettajille nukahtaminen voi olla paljon kohtalokkaampaa, sillä mikro- ja muiden unien aiheuttamat virhemarginaalit ovat paljon pienemmät kuin autolla ajaesssa, koska nukahtamisen aiheuttama pienikin tasapainon muutos voi aiheuttaa paljon suuremman sivuliikkeen ja suunnanmuutoksen kuin autolla ajetaessa.

Liikenneturvan tiedotteessa todetaan, että väsymys vaanii kuljettajia etenkin kesällä, jolloin valvotaan ja liikutaan paljon. Ratin- ja tietysti myös stongantakaisia väsymystaisteluja voi torjua ennakkoon ottamalla ajomatkan vaatima vero huomioon jo matkoja suunnitellessa.

Lähes jokainen ajanut väsyneenä?

Haukotuttaa, silmiä kirvelee ja luomet tuntuvat kilon painoisilta. Tunne on tuttu lähes jokaiselle kuljettajalle ikään tai ajokokemukseen katsomatta. Lähes jokainen Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista tunnusti, että väsyneenä on lähdetty ajamaan.

Väsymys aiheuttaa paitsi vaaratilanteita, myös vakavia onnettomuuksia. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan väsymys vaikuttaa jopa joka kuudennen kuolonkolarin taustalla. Väsymys on yleinen ilmiö eritoten kesäliikenteessä. Kun yöt ovat valoisia ja aktiviteetteja paljon, voi monella mennä vuorokausirytmi sekaisin. Päiviä myös venytetään ja ajomatkoja siirretään pitkälle valoisiin iltoihin.

– Ajomatka pitkän valvomisen jälkeen nähdään suorituksena, jopa urotekona. Vaikka väsyneenä ajamisen riskit tiedostetaan, ei niitä välttämättä haluta tunnustaa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen kuvailee. – Kuljettajan vireystila ei ole lähelläkään parhainta, jos esimerkiksi täyden puuhapäivän jälkeen lähdetään mökiltä ajamaan iltamyöhäisellä kohti kotia. Vaikka lähtöhetkellä ei unettaisikaan, väsymys voi vallata valvoneen yllättävän nopeasti. Silloin ei kannata purra hammasta, vaan huilata hetki.

Jos väsymys yllättää kesken ajon, mutta matkaa on vielä jäljellä, paras keino ehkäistä vaaratilanteita on pysäyttää auto, juoda kuppi kahvia ja nukkua päälle vartin tirsat. Onneksi moottoripyörääkin voi käyttää nukkumisalustana - parkissa - kokeiltu on.

Väsymys ja huikka alkoholia vaarallinen yhdistelmä

Rattiväsyä ennaltaehkäisee parhaiten riittävä lepo ennen ajoon lähtöä. Taskinen vinkkaa, että kesäreissut ja viikonloppumatkat kannattaa suunnitella niin, että ajomatkat on otettu aikataulutuksessa huomioon.

– Vaikka kesä ihanaa aikaa onkin, vuorokautta ei saa virutettua pidemmäksi tinkimällä kuljettajan yöunista tai matka-ajasta. Väsymys vaikuttaa kuljettajaan samantapaisesti kuin alkoholi: ajokyky heikentyy, reagointi hidastuu ja kuljettaja tarvitsee enemmän aikaa havaitsemiseen, ratkaisujen tekoon ja toimintaan. Pitkä, 17 tunnin valvominen vaikuttaa puolen promillen ja vuorokauden valvominen jopa promillen humalatilan kaltaisesti, Taskinen muistuttaa.

Pienenkin alkoholiannoksen ja valvomisen yhdistelmän vaikutukset on syytä myös tiedostaa. Esimerkiksi pullo keppanaa pitkän valvomisen päälle voi vaikuttaa kuljettajaan kuin unilääke. Myös antihistamiinin väsyttävä vaikutus voi yllättää, joten allergikkokuskien kannattaa valita apteekista lääkelaatu, joka ei uneta.

Vältä väsymystä – vain virkeänä stongan taa:

  • Nuku edellisenä yönä vähintään 6 tuntia tai enemmän.
  • Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.
  • Mieti etukäteen taukopaikat ja tauota ajo.
  • Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.
  • Älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä.
  • Vältä ajamista aamuyön tunteina klo 01–06, kun riski rattiin nukahtamisesta on suurimmillaan.
  • Hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä.