Alavudenseudun Mooottoripyöräilijät ry. eli ASMP perustettiin 1975 muutamien paikallisten moottoripyöräilijöiden toimesta. Aluksi toiminta oli lähinnä yhdessäoloa ja hauskanpitoa, mutta hyvin pian kerho otti motocrossin omakseen. Alkuvuosina crossia käytiin ajelemassa hiekkakuopilla ympäri pitäjää, koska virallista paikkaa ei ollut. Vuonna 1977 paikaksi vakiintui VR:n käytöstä poistettu hiekkakuoppa, joka nykyisin tunnetaan nimellä Murronnevan motocrossrata. Kerhon saatua oman radan hallintaansa alkoi motocrosskisojen järjestäminen hyvin nopeasti, jo vuonna 1979 kaasuteltiin ensimmäiset kisat. Nykyisen motocrossradan koko alueesta tehty sopimus Alavuden kaupungin kanssa on päivätty 1986.

Kuin silloin ennen.

Kuin silloin ennen.

Rata ja palvelut

Rata itsessään on aina ollut yksi Suomen hienoimmista, ja hyvin erilainen verrattuna muihin ratoihin. Radalla ajetaan vanhaa hiekkakuoppaa ylös ja alas peräti 26 metrin korkeuteen asti. Motocrossissa, niin kuin monessa muussakin lajissa, vaatimukset ovat vuosien varrella muuttuneet valtavasti. Alkuvuosina riitti kaikille, että kun rata on hyvä, olivat myös kisat hyvät. Toki rata ratkaisee paljon myös nykyään, mutta tärkeiksi ovat tulleet myös yleiset palvelut alueella sekä kuskeille että yleisölle. Tätä varten rata-aluetta onkin kehitetty pitkäjänteisesti joka vuosi pikkaisen lisää.

Tällä hetkellä radalta löytyy erinomainen kioskirakennus, joka pystyy palvelemaan suuria katselijamääriä, ja pyörien pesupaikka wc-tiloineen jollaista ei takuulla löydy mistään. Tätä päivää on myös toimiva sauna- ja suihkurakennus. Kymmenen vuotta sitten kenelläkään ei ollut edes ajatuksissa, että motocrossradalla voisi päästä ajon jälkeen pesulle.

Mitä siis voidaan odottaa tällaisen kokeneen kerhon juhlavuoden päätapahtumasta? Tietysti kovimmat motocrosskisat miesmuistiin. SM-sarja on viime vuosina nostanut tasoaan isoin askelin ja sarjatoiminta kokonaisuudessaan alkaa näyttää ammattimaiselta. Tämän vuoden kisoissa kilpaillaan kaikissa viidessä Suomen motocrossin SM-luokassa. Jokaisessa luokassa löytyy EM-sarjassa kisaavia kuljettajia, jotka tulevat näyttämään kuinka kovatasoinen nykyinen SM-sarja todellisuudessa on.

Nykypäivän menoa.

SM-luokkaesittely ja ketä seurata

MXC/A on juniorikuljettajien mestaruussarja. Luokassa ajavat 10-15-vuoden ikäisistä maan parhaat kuskit. Kalustona käytetään 85 cm3 kaksitahtisia ja 150 cmnelitahtisia pyöriä. Seuraa heitä: Tatu Junnola (EM), Aleksi Kurvinen (EM), Joonas Näppi, Kevin Ragnell, Pyry Juupaluoma.

MX2, nuoret haastajat. Tämä vanha ”pikkuluokka” on nuorten vähintään 14 vuotta täyttäneiden mestaruusluokka, jossa ajetaan 250 cmnelitahtisilla tai 125 cm3 kaksitahtisilla pyörillä. Seuraa heitä: Jere Haavisto (EM), Aki Manninen (EM), Juuso Matikainen, Lari Jukola.

MX1 on puolestaan motocrossin lippulaiva ja motocrossin pääluokka. Luokassa ajetaan maksimissaan 650 cm3 pyörillä, mutta käytännössä luokassa kuitenkin ajetaan enimmäkseen 350 cmja 450 cm3 nelitahtisilla pyörillä. Seuraa heitä: Santtu Tiainen (MM, EM), Ludvig Söderberg (MM, EM), Henric Stigell (EM), Valtteri Malin (EM), Harri Yli-Villamo.

MXATV ”mönkijät”. Vaikka mönkijästä tulee ensimmäisenä mieleen työkone metsän siimeksessä, niin näillä laitteilla ei ole muuta yhteistä kuin 4 pyörää. Kyseessä ovat siis nelipyöräiset takavetoiset motocrossiin rakennetut kilpalaitteet. Seuraa heitä: Olli Koskela (EM), Jani Tanhuanpää (EM), Lasse Ruotsalainen.

MXSV - sivuvaunumoottoripyörät. Ehkä kisojen erikoisimmat ja hurjimmat kilpailulaitteet löytyvät tästä luokasta. Moottorit saavat olla 351 – 750 cm3 kaksi- tai nelitahtisia. Seuraa heitä: Roy Lindgren / Jussi Veräväinen, Juha Tuominiemi / Marko Dammert, Markus Nomak / Karl-Albert Kasulan.

Suomen Cup

MXJ on nuorten luokka. Siinä ajavat 14-18-vuotiaat kuljettajat, jotka vielä kerryttävät kokemusta ennen kuin nousevat MX2-luokkaan. Luokassa ajetaan MX2-luokan kalustolla. Seuraa heitä: Joel Latvala, Juho Kaitanen, Matias Latvala, Roni Kytönen.

Kansalliset luokat

MXV-veteraaniluokka. Luokkaan voivat osallistua 35 v. ja vanhemmat. Vaikka veteraaneista puhutaankin, on tässä luokassa kyyti hurjaa.

MXATV V35 ATV -veteraaniluokka. Luokkaan voivat osallistua 35 v. ja vanhemmat. Mukana mm. SM-sarjassa viime vuonna hopeaa voittanut Jani Saarinen.

Lähialueiden kuljettajat kisoissa

MX1-luokassa Harri Yli-Villamo ja Henri Koivunen. Harri tulee olemaan varmasti kovassa vauhdissa tutulla radalla ja odottaa voi jopa podiumpaikkaa jos kaikki onnistuu.

MX2-luokkaan osallistumisoikeuden junioreiden sarjatulosten perusteella lunasti Joel Latvala. Mielenkiintoista onkin seurata mihin MXJ luokan sarja kärjen vauhti riittää pykälää kovemmassa seurassa.

MXC/A-luokassa Kevin Ragnell saapuu Alavudella sarjajohtajana ja odotettavissa on, että samassa asemassa kahden erävoiton kanssa Alavudelta myös lähtee.

MXATV-luokassa onkin kovin edustus lähialueelta. Olli Koskela, Jani Tanhuanpää ja Aleksi Palomäki. Viime vuoden EM-kakkonen Olli Koskela tulee olemaan kovin voittaja suosikki, mutta tänä vuonna EM-sarjassa kolmantena oleva Jani Tanhuanpää haluaa varmasti Pohjanmaan nopeimman tittelin itselleen.

MXJ-luokassa Joel Latvala ja Matias Latvala tulevat varmasti heiluttamaan tahtipuikkoa. Joel saapuu sarjajohtajana ja Matias sarja kolmosena. Joel tulee olemaan ehdottomasti suurin voittajasuosikki ja kovaa pitää muitten ajaa jos hänet meinaavat voittaa. Matias antaa hieman tasoitusta, koska ajaa 125 cm3 kaksitahtisella 250 cm3 nelitahtisten joukossa, mutta tehoista viis, kun ajo kulkee ja kaveri osaa asiansa voidaan podiumpaikkaa ehdottomasti odottaa.