Poliisin edustajan mukaan suurin osa heille kesäaikaan tulevista valituksista koskee kesäaikaan mopojen ja moottoripyörien aiheuttamaa melua. Lähiöissä ja asuinaleuilla tapahtuvat ajajien kokoontumiset ovat listalla ykkösenä.

Valtaosa kaksipyöräisistä täyttää lain vaatimukset melun osalta, mutta mukana on myös niitä, jotka ovat virittäneet ajokkiensa ääntä.

Jutussa todetaankin, että vaikka moottoripyörillä ei olekaan Suomessa katsastuspakkoa, poliisin haaviin jää pyöriä, jotka melun tai muiden säännönvastaisuuksien takia määrätään katsastettavaksi.

A-katsastuksen edustajan mukaan heidän toimipisteillään tehdään vuosittain noin kaksisataa poliisin määräämään moottoripyörien valvontakatsastusta. Näistä ei kuitenkaan pysty jaottelemaan melun takia katsastettavia. Oletettavaa on, että kyse on kymmenistä tapauksista.

Rajat kiristyvät

Moottoripyörän ääntä voidaan muuttaa kovemmaksi joko vaihtamalla vaimenninta tai poistamalla vaimentavia osia sen sisältä. Äänen muuttaminen on mahdollista sallituissa rajoissa, jotka riippuvat moottoritilavuudesta ja käyttöönottovuodesta. Mittaustavalla on merkitystä, koska saadut tulokset eroavat paikallaan ja ohiajossa tehtyinä.

Melurajat ovat kiristymässä ympäri Euroopan, samoin pakokaasupäästöjen osalta. Uusissa pyörissä raja voi olla 103 desibeliä, kun vanhemmissa hyväksytään 106 desibeliä.

Melurajan ylittäviä pyöriä jää kiinni normaalissa liikennevalvossa. Pysäytetyistä pyöristä liki puolet ajaa määräysten vastaisilla putkilla. Kyse on kuitenkin moottoripyörien osalta yksittäistapauksista, ja kovameluisesta pyörästä löytyy usein myös muuta korjattavaa. Näissä pyörissä on usein luvattomia rakennemuutoksia esimerkiksi etuhaarukan ja rungon osalta.

Suomessa kuten yleensäkään Euroopassa moottoripyörillä ei ole määräaikaiskatsastuspakkoa, vaaan uudet pyörät hyväksytään liikenteeseen tyyppihyväksyntämenettelyllä. Katsastuspakkoa ei myöskään haluta ottaa Trafin edustajan mukaan käyttöön, sillä kustannukset olisivat hyötyihin nähden kohtuuttomat.

Poliisi uskoo artikkelin mukaan, että määräaikaiskatsastusvelvollisuus olisi yksi mahdollisuus puuttua ajomeluun. Jos katsastuksen yhteydessä valvottaisiin asiaa, monelle olisi isompi kynnys hankkia osia, jotka tekevät pyörästä laittoman. 

Linkki Helsingin Sanomien juttuun tässä.