Edellisessä Kemoralla ajetussa kisassa vaihdesääntöä tietämättään rikkonut ja tästä syystä diskattu Kallio oli Pärnun kilpailuun tyytyväinen.

– Pääsin lähdöstä heti keulille ja sitten pikkuhiljaa muilta karkuun. Tässä kisassa ero muihin kuskeihin oli suurempi kuin Kemorassa, se johtuu toki siitäkin, että kilpailijoita oli etelänaapuriin lähtenyt vähemmän. Myös rata on vähän erilainen kuin Suomen radat ja täällä olin muutamassa paikassa nopeampi kuin muut. Ratastuskin oli tällä kertaa sääntöjen mukainen, ettei ollut kellään valittamista, Kallio virnistää.

KTM RC 390 -kisapyörä yllätti Kallion positiivisesti hänen kokeillessaan laitetta ensi kertaa edellisessä kisassa.

– Kokeilin pyörää ensimmäisen kerran Kemorassa ja yllätyin siitä, kuinka hyvä se on ajaa. Rehellisesti sanottuna en uskonut sen olevan kovin hyvä, mutta olin väärässä. Tehoa ei toki ole paljon, mutta se opettaa ajamaan paremmin ja fiksummin kuin tehokkaat pyörät – ja tilanne on kaikille kilpailijoille sama. Kisa-alusta on hyvä ja sen säätäminen todella tuntuu ajossa. Myös renkaat olivat yllätys, sillä ne toimivat erinomaisesti sekä kuivalla että märällä, Kallio kehuu.

Pärnussa RC 390 Cupin kuljettajia oli mukana kaiken kaikkiaan yhdeksän. Ensimmäistä kautta ajettava sarja kaipaa Kallionkin mielestä lisää kuljettajia.

– Nuorille kuskeille tässä on loistava mahdollisuus aloittaa hieno harrastus ja mahdollisesti kilpailu-
ura kohtuullisin kustannuksin. Sarjassa oppii nopeasti lajin pariin ja nopeus löytyy sieltä mistä sen kuuluukin, eli ajotaidoista. Myös MiniGP-kuskeille tämä on sopiva seuraava askel kilpailu-uralla, jos Moto3:een tai isompiin pyöriin siirtyminen ei vielä houkuta. Toivottavasti viivalla nähdään pian parikymmentä pyörää, silloin saadaan näyttävät lähdöt ja kaikki kuskit pääsevät taistelemaan sijoituksista. Ainakin Pärnun radalla oli vielä katsojien kannalta varmaan hieman turhan väljää.

Sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Alastaron moottoriradalla 8.–9. Elokuuta.

Pärnun kisan tulokset

  • 1. Vesa Kallio
  • 2. Vili Virtanen
  • 3. Jarno Lehtiranta
  • 4. Ville Kandelin
  • 5. Arto Jokinen
  • 6. Henri Niskanen
  • 7. Rasmus Nykänen

RC 390 Cup -sarja on oma luokkansa, jonka tavoitteena on saada nuoret kilpa-ajamisesta kiinnostuneet motoristit kohtuuhintaisilla pyörillä radalle. Pyörät ovat samanlaisia, ja niiden virittäminen on kiellettyä. Pyörissä on kisavarustus.

Kisapyörän hinta on alveineen 8990 euroa ja siihen sisältyvät myös varikkopukki, varikkomatto sekä kaikki tarvittavat osat pyörän tieliikennekäyttöön rekisteröintiä varten. Lisätietoja KTM:n sivuilta.