Sekä käytettynä yksittäin maahantuotujen että uusien moottoripyörien rekisteröinti laski vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana yhteensä 14 prosenttia viimevuotisesta. Uusia myytiin kaikkiaan 2290 kappaletta ja käytettynä maahantuotuja 973 kappaletta. Linkki perusteellisempaan tuoreeseen juttuumme aiheesta tässä

MP-kauppiaitten liiton puheenjohtaja Niko Kantola kertoo, ettei enää uskalla lähteä povaamaan, milloin myyntikäyrät kääntyvät nousuun.

– Se on varma, että tämä vuosi jää miinukselle, sillä valtaosa moottoripyörämyynnistä tehdään huhti-kesäkuun välisenä aikana, mies muistuttaa. – Loppuvuoden myynti ei pysty niitä paikkaamaan. Tosin uusia malleja tulee jatkuvasti, ja valmistajat uskovat alaan, joten sykli saattaa muuttua pitempiaikaiseksi, enemmän uusien mallien esittelysyklin mukaiseksi, mutta se vienee vuosia.

Euroopassa pahin on jo takanapäin, joten jossain vaiheessa voi myös odottaa nousun alkavan täälläkin.

– Oletan, että Suomessa tilanne on tällä hetkellä sellainen, että myynnin lasku voi loppua, ja tilanne vakiintua, mutta kasvu alkaa vasta taloudellisen tilanteen ratkettua.

Veron voisi poistaa moottoripyöriltä kokonaan

Kantola kertoo, ettei suorastaan ollut pettynyt siihen, ettei autoveron lasku koskettanut moottoripyöriä.

– Autojen veroperusta on päästöpohjainen, mitä moottoripyörissä taas ei huomioida, joten tulos oli odotettu. Me MP-kauppiaat ja teknisen kaupan edustajat annoimme kyllä asiasta lausunnon, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta, Niko Kantola kertoo.

– Moottoripyörien verotus on tällä hetkellä ajankohtainen asia sikälikin, että näillä myyntimäärillä mp-veron tulovaikutukset ovat valtion kannalta merkityksettömät. Jos moottoripyöriltä poistettaisiin verotus kokonaan, niin todennäköisesti myynnin kasvusta valtiolle aiheutuvat tulot korvaisivat kevyesti nykyisestä mp-verosta saatavat tulot.

– Tämä on lisäksi vielä helppo perustella, sillä suuri osa rekisteröityjen moottoripyörien määrästä on kevytmoottoripyöriä, joista maksetaan autoveroa vain kymppejä tai korkeintaan satasia. 

– Poliittisesti asia on tulenarka, enkä osaa kuvitella, että kenenkään poliitikon kantti riittäisi ryhtyä ajamaan asiaa. Se on helppo tyrmätä turvallisuusajattelulla: vero lisää turvallisuutta, kun myynti ei kasva. Tämä on tietysti täysin perusteeton väittämä, jolla sinänsä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Tottakai teemme silti työtä koko ajan asian eteen, jotta suomalaiset motoristit saisivat pyöränsä yhtä edullisesti kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa.

Enduroa ja huolta vakuutuksista

Kantola muistuttaa, että tilastot eivät kerro aivan koko totuutta moottoripyörämyynnistä.

– Niin sanotut punakilpiset offroad-pyörät kuten maastoajossa käytetyt enduro- ja motocross-pyörät eivät näy myyntitilastossa. Kun enduron suosio on lisäksi koko ajan kasvanut, pyöriä on myyty enemmän kuin miltä näyttää.

MP- ja tekniset kauppiaat ovat olleet huolisaan kovista vakuutusmaksuista.

– Liikennevakuutusten kohtuuttoman korkeat hinnat ovat olleet selkeä jarru moottoripyöräkaupalle, Kantola uskoo. – Toivomme pystyvämme vaikuttamaan asiaan jatkossa.