Iron Heartin XJR1300

XJR-malli täyttää 2015 20 vuotta, joten siinä syy, miksi Yamaha on rakennuttanut juuri nyt kustomoituja versioita siitä. Iron Heart on farkkukankaan käyttöön erikoistunut yritys. Iron Heartin on 2003 perustanut Shinichi Haraki tavoitteena tehdä kauniita vaatteita korkealuokkaisimmista kankaista. Giles Padmore liittyi yhtiöön 2005 ja yritys on nyt kustomoinut XJR:stä mielenkiintoisen version.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Yamaha Motor Europen tuotepäällikkö Shun Miyazawa on kantavana voimana koko Yamahan Yard Built -ohjelmassa, ja hän kertoi yhteistyön syyn olleen siinä, että molemmat yritykset jakavat käsityksen perinteisen ajattoman designin sekä käsityötaidon osaamisen tärkeydestä.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Haraki-san puolestaan halusi saada aikaan café racerin, joka sopisi täydellisesti Iron Heartin universumiin. Hänen inspiraationsa tulee 70- ja 80-lukujen japanilaisista ja eurooppalaisista moottoripyöristä, jotka hänen mielestään näyttävät todellisilta pyöriltä.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

– Me Iron Heartilla kunnioitamme suuresti käsityötaidon ja modernin teknologian yhdistämistä, ja halusimme myös näyttää sen tässä pyörässä. Työskentelimme yhdessä kustomointitalo Ken's Factoryn kanssa saadaksemme nämä kaksi asiaa toimimaan hyvin yhteen. Ajatonta käsityötaitoa näkee tässä pyörässä mm. käsintehdyissä osissa, Haraki-san jatkaa.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Teknologiaa taas on Kineon tubeless -vanteissa, ja CNC-työstetyissä koristeosissa. Valmis pyörä kunnioittaa XJR:n teknistä puolta niin, että pyörällä ajavat voivat nauttia sekä nopeasta ajosta että kruisailla rentoutuneesti. 

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Yamaha XJ 1300 by Iron Heart.

Lisää Rautasydämen filosofiaa ja tuotteita löytyy Iron Heartin kotisivuilta ja kuvissa näkyviä kustomointiosia voi tilata Ken's Factorystä pikapuoliin.

Kingston Customsin XV950 "The Face"

The Facen takana on saksalaisen Kingston Customsin Dirk Oehlerking ja se on laatuaan ensimmäinen Café Bob takapihalla rakennettujen Yamahojen sarjassa.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Lähestymistapa osoittaa, miten hienoa kustomointijälkeä voidaan tehdä hitsaamatta tai leikkaamatta runkoa mitenkään. Jokunen erityispiirre kertoo, että kyse on Kingston Customsin työjäljestä esimerkiksi keltainen pleksin ruutu ovelasti sijoitettuna päävalon taakse.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Miyazawa-sanin sanojen mukaan Yamahan filosofia on liikkua aina eteenpäin ja innovoida, ja siksi he myös etsivät kustomoijia, jotka erottuvat ja rikkovat rajoja.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

– XV950 on ollut tosi hieno työskentelykohde. Se on helppo riisua niin, että jäljelle jää vain peruspyörä, ja siinä on niin monenlaisia mahdollisuuksia rakentaa ja toteuttaa se uudelleen, Dirk Oehlerking toteaa.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

– XV kävisi sekä bobberista että café racerista, joten halusin tehdä siitä molempien kombinaation, Café Bobin. Sen me sitten teimmekin, ja olen ollut tosi ylpeä tästä luomuksesta.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Mikäli haluat rakentaa samanlaisen "The Face" -version kuin Dirk, osia voi pikapuoliin tilata Kingston Customilta.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.

Kingston Customsin Dirk Oehlerkingin suunnittelema XV950 ´The Face`.