MV Agusta Turismo Veloce 800:sta tulee kaksi eri tyyppiä, perusmalli ja sitten luksus- eli Lusso, joka tarkoittaa italiaksi sanaa loistokas. Lussossa on lisänä sivulaukut, puoliaktiivinen jousitus, lämmitetyt kahvat sekä sisäänrakennettu gps-navigaatio.

Pyörässä on pyritty kompaktiuteen ja hyvään sporttimaiseen ajettavuuteen.

MV Agusta Turismo Velocea liikuttaa kolmisylinterinen 798 cm3 moottori, joka on samanlainen kuin Brutale 800- ja F3 800 -malleissa. Turismon moottorin huipputeho on 92 kW eli 125 hv 11.600 rpm. Vääntöä siitä puolestaan irtoaa 84 Nm 8.600 kierroksella minuutissa. Moottori on nestejäähdytteinen, ja se on varustettu myös öjynjäähdyttimellä.

Kolme erillistä vaimenninta on koriste, sillä putket kohtaavat jo alapannussa.

Monipuolista elektroniikkaa

TV 800:ssa on MV Agustan uuden sukupolven Motor & Vehicle Integrated Control System, MVICS-moottorinohjausjärjestelmä, johon kuuluu mm. ride-by-wire-toimintoinen kaasu, elektronisesti avustettu vaihtaminen - ei siis tarvetta kytkimen käyttöön - keulimisen estojärjestelmä, sekä luistonesto. Uutta järjestelmässä on myös cruise control, vakionopeusjärjestelmä.

Lusson kauniisti hiottuja yksityiskohtia: led-takavalot.

Laitteessa on valittavana moottorille kolme eri tehokarttaa, Tourismo, Sport ja Rain. Tourismo- ja Rain-valinnoilla moottorin teho on sata hevosvoimaa kun taas Sportissa kaikki pollet ovat käytössä. Sade-valinnassa alennetaan myös vääntöä ja muutetaan luistonestojärjestelmän asetuksia.

Kustomoitava ajoasetus ja paljon elektroniikkaa, mm. neljä eri tehokarttaa.

Käytettävissä on myös yksi kustomoitava asetus, johon voi valita monipuolisesti eri optioita. Käytettävissä on mm. neljä eri vääntökarttaa ja kahdeksan eri asetusta luistonestolle, valita voi myös, miten kaasu reagoi jne.

Jousitusta ja keveyttä

Lussossa on Sachsin semiaktiivinen jousitus, joka automaattisesti säätää jousituksen ja iskunvaimennuksen ajotilanteeseen sopiviksi. Etuhaarukka on Marzocchin ja takamonovaimennin Sachsin. Pyörässä on myös ABS ja Brembon jarrut.

Mielenkiintoista on se, että molemmissa malleissa on sisäänrakennettu Bluetooth ja viiden tuuman TFT-näyttö. Lussossa on vielä ajotietokoneessa gps-navigointi.

Lusson sivulaukut vetävät yhteensä 60 litraa ja valmistajan ilmoituksen mukaan kumpaankin laukkuun sopii kokokypärä.

Pyörä on kompaktin ja ketterän näköinen.

Perusmallin kuivapaino on 194 kg ja Lusson 207 kg. Kummankin tankkiin mahtuu menovettä 20 litraa.

Huippunopeudeksi molemmille malleille luvataan 240 kmh.

Jutun otsikkokuvassa on Lusso, ja tässä perusmalli.