Harley-Davidson julkisti vuoden 2015 mallistonsa elokuun lopulla. Sen kohokohtia ovat kaksi uutta Dark Customia, tehokkaampi Cruiser-mallisto sekä monet suorituskyky- ja muotoiluparannukset.

Moottoripyörämalliston huippukohdat

Uudet Iron 883 - ja Forty-Eight-mallit ovat Harley-Davidsonin Dark Custom -sarjaa. Yrityksen julkistaman tiedotteen mukaan ne ovat saaneet inspiraationsa menneisyyden kapinahengestä, jota on täydennetty modernilla muotoilulla ja uudella jousituksella.

Uusissa rajoitetun tuotannon S Series -cruisereissa on lisää tehoa ja viimeisintä muotoilua. Fat Boy S ja Softail Slim S yhdistävät laadukkaan viimeistelyn Screamin’ Eagle Twin Cam 110 -moottorin tehoon, minkä ansiosta pyöristä ei puutu tyyliä eikä suorituskykyä.

Aiemmin vain Harley-Davidsonin touring-malleihin tarjolla olleet High Output Twin Cam 103 -moottorit nostavat kaikkien Softail-mallien tehoa. Tarjolla on Harley-Davidsonin historian tehokkain Cruiser-mallisto.

Touring-mallisto puolestaan laajenee Road Glide Ultra -mallin myötä.

Dark Customin ytimessä

Uusi Iron 883 on tarkoituksella rosoinen ja tyylikkään karu. Sen suunnitteluun on ammennettu inspiraatiota sekä vanhoista että uusista harrastajien itse rakentamista tämän päivän Bobber-pyöristä. Täysin uusi etujousitus ja säädettävä takajousitus, kevyemmät magnesiumvanteet sekä parannettu satula parantavat mukavuutta ja hallittavuutta.

Harley-Davidson Iron 883 vuosimallia 2016.

Harley-Davidson Iron 883 vuosimallia 2016.

Uuden Forty-Eightin ilme syntyy tukevasta eturenkaasta, uusista magnesiumvanteista sekä massiivisesta etupäästä, jossa on uusi 49 mm:n etuhaarukka. Myös siinä on parannettu säädettävä takajousitus sekä uusi satula. Retrohenkiset piirteet sekä sekoitus mustaa, värikkyyttä ja kromia antavat pyörälle erottuvan visuaalisen ilmeen. Tämän lisäksi ajajat, jotka liikkuvat asfalttiviidakossa kevyellä ja ketterällä Harley-Davidson Street 750 -mallilla, osaavat varmasti arvostaa uusien etu- ja takajarrujen tuomaa turvallisuuden tunnetta.

Tehokkaampi cruiser-mallisto

Tarjolla on Harley-Davidsonin historian tehokkain Cruiser-mallisto. Screamin’ Eagle Twin Cam 110 -moottorin myötä Fat Boy S ja Softail Slim S saavat saman tehon ja suorituskyvyn, joka oli aiemmin tarjolla vain Custom Vehicle Operations (CVO) -malleille. Molempien tuotantomääriltään rajoitettujen mallien yleisilme on tarkoitettu kertomaan niiden tehosta.

Softail Slim S -malliin on saatavana uusi Olive Gold Denim -väritys sekä armeijahenkinen viimeistely, joka on kunnianosoitus Bobber-tyylisuunnan käynnistäneille sodan jälkeen rakennetuille custom-pyörille. Lisäksi Harley-Davidson tuo ripauksen suorituskykyä tarjoamalla High Output Twin Cam 103 -moottorin vakiovarusteena kaikkiin muihin vuoden 2016 Softail-malleihin.

Harley-DavidsonSoftail Slim vuosimallia 2016.

Harley-DavidsonSoftail Slim vuosimallia 2016.

Softailin vakionopeudensäädin

Vuodelle 2016 on muitakin cruiser-uutisia: elektroninen vakionopeussäädin on nyt ensimmäistä kertaa saatavana Harley-Davidsonin kaikkiin Softail-malleihin. Uuteen sähköiseen kaasun ohjaukseen perustuva Harley-Davidsonin elektroninen vakionopeussäädin on vakiovarusteena vuosimallin 2016 Heritage Softail Classic-, Softail Deluxe-, Fat Boy S- ja Softail Slim S -malleissa ja saatavana lisävarusteena kaikkiin muihin vuoden 2016 Softail-malleihin.

Sportsterin uusi jousitus

Kaikki vuosimallin 2016 Sportster-mallit on varustettu uudella etu- ja takajousituksella sekä paremmilla satuloilla. Ne tuovat parannuksia sekä mukavuuteen että ajettavuuteen. Uusissa satuloissa käytetään huippuluokan materiaaleja, ja niiden muotoja on hiottu tuen parantamiseksi.

Uudistettu Sportster-jousitus yhdistää emulsiotäytteiset coil-over-iskunvaimentimet ja uuden patruunatyyppisen etuhaarukan. Iskunvaimentimet on täytetty typpikaasulla, mikä estää ilman sekoittumista, ja niiden venttiileissä on 36 mm:n männät. Tämän sekä korkealaatuisen öljyn ansiosta sisään- ja ulosjoustot pysyvät hallinnassa, pieniin töyssyihin reagointi on nopeaa ja renkaiden pito säilyy epätasaisillakin alustoilla. Progressiivisten jousien esijännitystä voi säätää kierteistetystä pannasta satulan alla säilytettävän avaimen avulla. Iskunvaimentimien mukaan säädetyssä etuhaarukassa on kalibroitu mäntä- ja venttiilikokoonpano sekä progressiiviset jouset, jotka pitävät ajotuntuman yhtenäisenä koko sisään- ja ulosjouston ajan. Triple-rate-jousen ja öljylukon ansiosta haarukka estää pyörää pomppimasta kovan jarrutuksen aikana.

Harley-Davidson Road Glide Ultra vuosimallia 2016.

Harley-Davidson Road Glide Ultra vuosimallia 2016.

Heritage Softail Classic ja Road Glide Ultra

Nostalgista tyyliä tasaiseen ja moderniin Softail-suorituskykyyn yhdistävä Heritage Softail Classic saa vuonna 2016 päivitetyn ilmeen sekä High Output Twin Cam 103 -moottorin, vakionopeussäätimen vakiovarusteena ja uuden sivulaukkujen tukirakenteen.

Road Glide Ultra oli kahden vuoden ajan tauolla Harley-Davidsonin mallistosta. Tauon aikana mallin tyyliä, aerodynamiikkaa ja ergonomiaa on parannettu sekä kuljettajan että markustajan osalta. Mallissa on tehokkaampi Twin-Cooled High Output Twin Cam 103 -moottori.