Bonhamsin huutokauppakamari myy Philadelphiassa lokakuun 5. päivä palasia Yhdysvaltain rautateistymisen ja lännen asuttamisen sekä Konfederaation ja sisällissodan historiasta.

Huutokaupan pääosassa on "Mississippi"-niminen höyryveturi. Alkuperäisenä se on harvinainen elävä esimerkki brittiläisten valmistamasta höyryveturista, joka on laivattu osina Pohjois-Amerikkaan ja koottou siellä. Veturin valmistumisvuosi on 1834. Sillä on siis ikää jo yli 180 vuotta.

Uskotaan, että tämä on ensimmäinen höyryveturi Etelässä, ja varmasti ensimmäinen, joka on operoinut Mississipin osavaltiossa. Se joutui aikanaan Konfederaation armeijan käyttöön ja myöhemmin Pohjoisvaltioiden armeijan käyttöön Sisällissodan aikana. Sen vuoksi se on kone, jolla on kansallista merkitystä ei pelkästään Amerikan kuljetushistorian ja niiden kriittisten vuosien kannalta, jolloin rautatiet näyttelivät merkittävää osaa kansakunnan muodostumisessa, vaan myös Sisällissodan ja USA:n sekä Ison-Britannian välisen teknologialinkin ja ylipäätään teollisen vallankumouksen vuoksi.

Kaupan on myös replika, jäljitelmä vuonna 1825 rakennetusta "John Stevens" -veturista. Sen on vuonna 1929 rakentanut Pennsylvania Railroad Company. Alkuperäinen veturi oli ensimmäinen, joka operoi rautateillä Yhdysvalloissa ja auttoi näyttämään sen potentiaalin, mikä höyrytoimisilla vetureilla oli, kun ne vietiiin kiskoille, matkustajien ja rahdin kuljettamisessa järkevään hintaan.

Toinen myytävä jäljennös on vuoden 1831 "Yorkin" kopio. Sen oli suunnitellut aikaan kellontekijä Phineas Davis. York oli ensimmäisiä hiiltä polttavia moottoreita Yhdysvalloissa, ja voitti useita höyryvetureiden nopeuskilpailuja. Lisätietoja huutokaupan olevista kohteista Bonhamsin sivuilta.

Emme ryhdy edes arvailemaan, mitä junanveturin laivaaminen Suomeen mahtaisi maksaa.

Kuva Mississipistä nykykunnossa.