Mallinimen "Recursion" rekisteröinti saattaa tarkoittaa sen pikaista tuomista markkinoille. Ainakin se olisi sitä, mitä Suzukin moottoripyörämyynti kipeästi kaipaa: huomiotakeräävä ja uudentyyppinen ratkaisu.

Ahtaminen tuo nykymoottoripyörään samat hyödyt kuin autopuolellakin: vähemmän saasteita ja pienemmän polttoaineenkulutuksen sekä kuutiotilavuudeltaan pienemmästä moottorista ison voimanlähteen tehot ja väännön. Moottoripyörissä saavutetaan lisäksi merkittävää painonsäästöä, mikä vaikuttaa pyörän käsiteltävyyteen.

Esimerkiksi Recursionin konseptin kaksisylinterinen 588 cm3 turboahtimella ja välijäähdytyksellä varustettu voimanlähde tuottaa Suzukin mukaan 100 hevosvoimaa tehoa ja paljon vääntöä jo alhaisilta kierroksilta lähtien.

Turboahdetun Suzuki 600 cc Recursion -koneptin mallinne.

Turboahdetun Suzuki 600 cc Recursion -koneptin mallinne.

Ahtaminen näyttää olevan tulossa kovaa vauhtia, malliesimerkkinä siitä Kawasakin H2 -mallit. Rataversion H2R tehot, yli 300 hv, eivät taida kovin hyvin istua arkikäyttöön, mutta kertovat ahtamisen mahdollisuuksista.

Myös Hondan kerrotaan T&K-laboratorioissaan vakavasti tutkivan ahtamisen tarjoamia etuja. Honda selvittää sekä turboahtamista että mekaanista ahtamista vaihtoehtoina. Recursion on toteutettu turbolla, H2-mallit taas mekaanisella ahtimella. 

On mielenkiintoista nähdä, tuleeko Recursion jo tuotantoon, vai odottaako Suzuki vuonna 2017 voimaan astuvia tiukempia saastemääräyksiä ennen kuin julkistaa sen. Ja miten lähellä valmistajan konseptia julkaistava versio lopulta on.

Asiasta kertoi mm. Asphalt and Rubber.

Aiheesta aiemmin sivuillamme

Suzuki antoi ennakkotietoa Tokion näyttelyn uusista malleista

Onko tässä puolikas seuraavaa, ahdettua Suzuki Hayabusaa?

Turboahdettu Suzuki 600 cc Recursion, patenttipiirros.

Turboahdettu Suzuki 600 cc Recursion, patenttipiirros.