Dan Gurney on voittanut kilpa-ajajan urallaan sekä F1-, Indycar-, Nascar- että Le Mansin ajoja, mutta hän on enemmän kuin pelkkä kuljettaja. Mies on suunnitellut myös erilaisia kilpa-ajoneuvoja ja hänen merkityksestään suunnittelutaidoissa kertoo myös hänen nimensä kuuluisassa Gurney-Weslake V12 -moottorissa. 

Hän on suunnitellut ja hänen organisaationsa All American Racers toteutti jalat edessäajettavan Gurney Alligator -sporttimoottoripyörän. Se sai kehuja myös GP-legenda Eddie Lawsonilta ja monilta muilta. Katso lisää AAR:n kotisivuilta tietoja sekä Gurneyn suorituksista että Alligatorista.

Kun hänen nimensä on mukana uuden moottorin suunnittelussa, on selvä, että kaikki kuuntelevat korvat höröllään. Toistaiseksi on julkistettu vasta patenttipiirros sekä simulaatiolla saadut tulokset, joissa 1,8 litran nelitahtinen pystytwin-moottori enimmillään tuottaa jopa 280 hevosvoimaa.

Kaksi kampiakselia

Moottorin rakenne on erikoinen, mutta ei ennenkuulumaton. Ulkoisesti se näyttää tavalliselta kaksisylinteriseltä rinnakkaismoottorilta. Todellisuudessa siinä on kuitenkin kaksi kampiakselia, jotka on käännetty 90 astetta tavanomaisesta suunnastaan ja liitetty siten toisiinsa, että ne pyörivät vastakkaisiin suuntiin. Ajatuksena on, että kampiakselit eliminoivat toisensa värinät. Mallia on käytetty aiemminkin esimerkiksi Arielin Square Four -moottorissa.

Gurneyn moottoripyöräkäyttöä varten haettu patentti paljastaa, että kaksoiskampiakselirakenteen tavoitteena on vähentää värinää, mutta että se ei ole varsinainen syy moottorin tehoon, vaan se löytyy sylinterikannen, venttiileiden ja imupuolen rakenteiden suunnittelusta. 

Moottori asennetaan siten, että sen kampiakselit pyörivät pitkittäisesti, jolloin niiden vastarotaatio eliminoi pitkittäin asennettujen moottoreiden hyrräefektin, joka yleensä saa pitkittäiskampiakseliset pyörät heilumaan sivusuunnassa, kun moottori on käynnissä. Asiasta kertoi mm. Visordown.

Gurneyn mukaan tavoitteena on rakentaa viisi prototyyppimoottoria, joista ensimmäisen pitäisi olla koekäytössä vielä tämän vuoden puolella.

Miksi tämä moottori?

Dan Gurney on kirjoittanut avoimen kirjeen tästä uudesta moottoristaan ja sen suunnitteluperusteista moottorityypin omalle sivustolle. Jos haluat tutustua siihen, pääset sinne tästä. Siellä on myös lisätietoja tehdystä simulaatiosta ja sen tuloksista.

Gurneyn perusvastaus väliotsikon kysymykseen on "turbiinimainen pehmeys, yksinkertaisuus ja pienikokoisuus". Hän myös listaa sivullaan tämän moottorin suunnittelussa asetetut tärkeimmät tavoitteet, joista moottorin teho oli vasta sijalla 12.

Odotamme mielenkiinnolla dynamometrin tuloksia, kunhan ensimmäinen proto saadaan kunnolla toimimaan.