Legendaaristen Indianien uustuotantoversiot olivat eilen torstaina 28.11. esillä Bike Worldin myymälässä Vantaalla. Polariksen hoteissa merkki voi hyvin ja nähdyt pyörät olivat mielenkiintoisia. Perinteitä vaalitaan - kaikki kolme valittavissa olevaa värivaihtoehtoa ovat olleet tuotannossa jo 1950-luvulla. Pyörät ovat teknisesti erittäin moderneja.

Indianien maahantuoja Brandt-Polaris Oy esitteli eilen kaikki kolme saatavilla olevaa mallia, Indian Chieftainin, Chief Vintagen ja Chief Classicin. 

Kaikissa kolmessa mallissa on sama 111 kuutiotuumainen (sattumaa?) kone ja samantyyppinen perinteitä vaaliva ulkonäkö. Perinteitten vaaliminen on viety tavattoman pitkälle, sillä moottorin ulkonäössä on pyritty antamaan sivuventtiilikoneeseen viittaavaa visuaalista ilmettä, mutta kyseessä on kuitenkin työntötankokone hydraulisin venttiilinnostimin.

Indian Chief Classic ja tavattoman kaunista muotoilua viimeiseen piirtoon asti.

Myös pyörien runko näyttää teräsputkirungolta, vaikka se oikeasti onkin tehty alumiinivalusta. Runkomalleja on kaksi pyörän mallista riippuen. Viimeistely on tasokasta.

Brandt-Polariksen toimitusjohtaja Jyrki Tikkanen kertoi asiakaskohderyhmän olevan ensinnäkin ne henkilöt, joilla on jo jotain yhteistä historiaa Indianin kanssa.

Jyrki Tikkanen uskoo erikoismallien ja -merkkien myyntiin vaikeanakin aikana.

– Yleisesti ottaen ostajan voisi määrittää olevan varakas oman tiensä kulkija, jonka ikähaarukka osuu 45-60 vuoden välille. Pyörät ovat suhteellisen kalliita ja tavallaan harvinaisuuksia; näitä ei tule joka kulmalla vastaan. Sarjat myös pidetään pieninä. Laatu on avainasemassa. Tulossa ei ole mitään radikaaleja muutoksia ominaisuuksiin - runkoon, moottoriin tms useampaan vuoteen.

– Ensimmäiset 7-8 pyörää on jo myyty 16 varatusta. Kiinnostus on ollut valtavaa.

Pyörien väritys kiinnittää heti huomiota varsinkin punaisen ja siniseon osalta. Ne ovat omanlaisiansa, helposti tunnistettavia, tyylikkäitä ja Indianin alkuperäistä värimaailmaa. Punainen on nimeltään Indian red, sininen puolestaan Springfield blue ja musta Thunder black.

Ekan Inkkarin ostaja

Mika Maltela oli ehtinyt ensimmäisenä Suomessa ostaa Indianin, koska se oli niin kiinnostava. Esittelytapahtumassa hänelle jaettiin sen kunniaksi Indian-T-paita. Tikkasen kysymykseen, mikä oli aiempi pyörä, Maltela vastasi Victory, joka oli lyödä jauhot suuhun Victoryakin myyvälle toimitusjohtajalle. Vastauksen jatko sitten helpotti: – Vanha pyörä jää talliin.

Mika Maltela, pipopäinen mies keskellä, osti ensimmäisenä Suomessa uuden Intiaanin.

Pyörät ovat näytillä myös 2.12. Bike World Turussa klo 18-20, 3.12. Bike World Tampereella klo 18-20 ja 4.12. Lahden Moottoripyörämuseossa klo 18-20. Sen jälkeen pyörät lähtevät Keski-Euroopan näyttelykierrokselle ja ovat seuraavan kerran nähtävissä meillä Mp-messuilla Helsingissä.

Hymy herkässä - ymmärrettävistä syistä.

Jyrki Tikkanen ja Chief Vintage.