Hallituksen esitys moottoripyörien ja rekisteröityjen veneiden vuosiverosta ja sittemmin alkanut veron valmistelu muuttaa valtion verotuksen luonnetta periaatteellisesti oleellisella tavalla. Kansalaisten harrastuksiin rajatusti kohdistuvat verot eivät ole tähän saakka kuuluneet verotukseen, SMOTOn tiedotteessa todetaan.

Uusi vero on askel tähän suuntaan ja se saattaa johtaa vastaavien muiden verojen käyttöönottoon. Yksittäisiin toimialoihin kärjistetysti kohdistuvat verot eivät myöskään ole kuuluneet laajasti veropolitiikan välineistöön. Tähän suuntaan ei tule edetä, vaan kulutusverotuksen valtiontaloudelliset tavoitteet tulee saavuttaa laaja-alaisten verojen kautta, esimerkkinä arvonlisäverotus.

Uusi vero ohjaa motoristikäyttäytymistä

Uusi vero tulee ohjaamaan motoristien käyttäytymistä tavalla, joka heikentää olennaisesti veron valtiontaloudellista hyötyä. Nykyisin moottoripyöräkanta on ajoneuvorekisterissä pääsääntöisesti liikennekäytössä joko ympärivuotisesti vakuutettuna tai seisontavakuutuksessa. Uuden veron myötä moottoripyöräkanta tulee siirtymään ajoneuvorekisterissä pääsääntöisesti pois liikennekäytöstä veronmaksun välttämiseksi.

Vakuutusjärjestelmän oletettava mukautuminen verotukseen voimistaa ohjausta.

Moottoripyörät tullaan ilmoittamaan liikennekäyttöön ja siten veronalaisuuteen ja vakuutusmaksun piiriin vain harkittuina käyttöajankohtina. Käyttäytyminen supistaa verokantaa merkittävästi ja tekee verokertymän ennakoinnista vaikeaa. Se voi johtaa verotuksen ei-suotaviin korjausliikkeisiin.

Mp-ala on muutenkin vaikeuksissa

Moottoripyörien, varusteiden ja tarvikkeiden myynti on vaikeuksissa talouden pitkittyvän taantuman vuoksi. Uusi vero edelleen supistaa alan myyntiä, joka lisää yritysten taloudellisia vaikeuksia ja vähentää työllistävyyttä. Tämä ketju johtaa valtion verotulojen supistumiseen ja työllisyysmenojen lisääntymiseen. Ei ole selvää, että moottoripyörien ajoneuvovero kasvattaa valtion moottoripyöräilystä saamaa verokertymää nettomääräisesti. Veroon mukautuminen ajoneuvojen liikennekäytössä pitämisessä yhdessä harrastustoiminnan supistumisen ja vähenevän kaupankäynnin kanssa voivat jopa vähentää moottoripyöräilyn verotuloja nykyisestä.

Mikäli hallitus jatkaa moottoripyörien vuosiveron suunnittelua, ovat SMOTOn mielestä vähimmäisvaatimuksena moottoripyörien autoveron merkittävä alentaminen tai poistaminen taloudellisten haittojen kompensoimiseksi, harrastusajoneuvoille oikeudenmukaisen aidon päiväkohtaisen veronmaksun takaaminen joustavin menettelyin sekä verovapauden myöntäminen yli 25 vuotta vanhoille moottoripyörille.