Yhdysvaltain liikenneturvallisuusministeriö, National Highway Traffic Safety Administration eli NHTSA on määrännyt takaisinkutsuun vuosimallin 2012 BMW K 1600 GT ja GTL -mallit, jotka on valmistettu 10. tammikuuta 2011 - 8. maaliskuuta 2012 välisenä aikana. Syynä on ongelma ohjelmistossa, joka valvoo kaasuläpän asentoa. Ongelma koskee 2475 pyörää eli suurella todennäköisyydellä kaikkia tuona valmistusaikana valmistettuja Yhdysvalloissa myytyjä pyöriä.

BMW:n lokakuussa 2013 antaman tiedon mukaan kaasuläpän kontrolliohjelmiston kynnysarvo on kalibroitu liian alhaiseksi. Joissain olosuhteissa tämä saattaa aiheuttaa moottorin kontrolliyksikköön virheellisen signaalin. Jos näin käy, moottorin kontrolliyksikkö saattaa käynnistää vahinkoturvamoodin, joka rajoittaa moottorin kierrosluvun 2000 kierrokseen minuutissa. 

Harvoissa tapauksissa moottori voi pysähtyä, mikä kasvattaa onnettomuusriskiä.

Valitukset moottorin hyytymisistä alkoivat Euroopassa jo vuoden 2011 elokuussa, mutta tarkastuksen jälkeen 'pääsyytä moottorin pysähtymiseen ei löydetty'. Kun näitä sittemmin sattui sekä Euroopassa että USA:ssa, BMW lopulta päivitti moottorin kaasuläpän asentoa valvovan ohjelmiston maaliskuussa 2012 vähentääkseen riskiä vahinkoturvamoodin kytkeytymiseen.

Onko sinulla ollut ongelmia Bemarissasi asian kanssa? Oletko saanut takaisinkutsun? Kerro siitä meillekin täällä.