JB-9-rakettirepun voimanlähteenä on kaksi suihkuturbiinia, jotka on rakennettu sopimaan tähän käyttöön. Suihkuturbiinimoottorit ovat ainoat, jotka ovat 40 vuoden kokeilun jälkeen osoittautuneet painon, tehon ja polttoaineenkulutuksen suhteen sopiviksi rakettireppukäyttöön, uskovat Nelson Tyler ja David Mayman Jetback Aviationista.

Heidän mielestään rakettirepun pitääkin olla juuri sitä: suihkuturbiineita voimanlähteinään käyttävä selkäreppu, joka pystyy pystysuoraan nousuun ja laskeutumiseen (vertical takeoff and landing, VTOL), on äärimmmäisen kevyt ja pieni, sekä jota pilotti pystyy helposti kantamaan selässään - myös juuuri tankattuna. Lisäksi siinä pitäisi olla niin paljon voimaa, että se pystyy nostamaan pilotin nopeasti jopa kilometrin korkeuteen, mutta kuitenkin sen pitäisi mahtua auton takakonttiin, eli aivan kuin JB-9.

Sadan vuoden haave

Villeintä laitteessa on, että se lentää tavallisella kerosiinilla, ja sen lentoaika on nykyisellään noin 10 minuuttia pilotin painosta riippuen. Raketti- tai lentorepun historia alkaa yllättävää kyllä jo vuodesta 1919, eli miltei sadan vuoden takaa, jolloin venäläinen keksijä Aleksandr Fjodorovich Andrejev suunnitteli ensimmäisen sellaisen. Tiedossa ei ole, rakennettiinko sitä koskaan, mutta polttoaineena siinä oli happi ja metanoli, lisäksi laite oli varustettu siivillä.

Rakettireppu henkilökohtaisena lentolaitteena symboloi tietysti kulkemisen ja olemisen vapautta, kuten moottoripyöräkin. Valtaosalla meistä on jonkinlainen näkömielikuva Bellin 1960-luvulla valmistamasta rakettivyöstä, joka esiintyi muun muassa Los Angelesin olympialaisten avajaisissa 1984, ja taisipa muuan agentti 007 eli James Bond sillä kertaa Sean Conneryn hahmossa lentää samalla laitteella. Tosin sen lentoaika taisi jäädä maksimissaankin 30 sekuntiin. Lisäksi polttoaineena käytettiin kallista vetyperoksidia.

Pilotin näköalat ovat tietysti mahtavat.

Pilotin näköalat ovat tietysti mahtavat.

Suihkuturbiini paras

Jetback Aviationin sivuilla väitetään, että suihkuturbiiniteknologia on mahdollistanut pienimmän ja koskaan tehokkaimman rakettirepun rakentamisen. Yritys on kokeillut myös monia muita ratkaisuja, kuten ohivirtausmoottoreita, mutta vaikka ne kuluttavatkin vähemmän polttoainetta ja käyvät viileämpinä, ne ovat kooltaan merkittävästi suurempia ja painavampia.

Lentorepun rakentamisessa on painon, tehon ja lentoajan lisäksi myös muita haasteita. Laitetta pitää pystyä myös ohjaamaan ja hallitsemaan helposti kaikissa mahdollisissa suunnissa. Lisäksi ongelmana on suihkuturbiinin suihkun lämpötila. Vaikka se on pyritty jäähdyttämään ja ohjaamaan ohi lentäjän, Jetback Aviationin pääjohtaja, koelentäjä sekä elämänsä haavetta toteuttava David Mayman on oheisella lennollaan pukeutunut varmuuden vuoksi kuumuuttakestävään erikoisasuun.

Rakettivyö ei tarvinnut lainkaan ohjauselektroniikkaa, se on rakenteeltaan erittäin yksinkertainen, mutta rakettireppu tai oikeastaan kyse on suihkuturbiinirepusta, tarvitseen järjestelmän, joka käynnistää moottorin ja jäähdyttää sitä, ohjaa polttoaineen virtausta sekä kerää käytännön informaatiota ja näyttää sen pilotille. Sähkövirtaa tarvitaan myös käynnistyksen yhteydessä runsaasti, jopa 50 ampeeria ja käyttövirtaa 15 ampeerin verran jatkuvasti. Joten akkuteknologiakin on haastavaa.

Unelmien lentolaite tositoimissa.

Unelmien lentolaite tositoimissa.

Autostabilointi työn alla

Nelson on varsinainen hankkeen teknologiaguru, ja ollut rakentamassa jo 40 vuotta sitten vastaavia järjestelmiä. Haasteita riittää kuitenkin tulevaisuudellekin, sillä miehet eivät aio hötkyillä tuotteen julkistamisen kanssa. Vaikka JB-9 vaikuttaa valmiilta tuotteelta, JB-10 on jo pitkällä työn alla.

Miehet haluavat kehittää edelleen paitsi moottoritekniikkaa, myös laitteen hallintaan ja pilottien koulutukseen liittyviä asioita ennen tuotteen myynnin aloittamista. Kehitystyön alla on myös turvalaskuvarjomekanismi, joka toimisi nopeasti myös matalissa korkeuksissa. Lisäksi kun kerran nykyiset kiihtyvyysanturit ja 3-akseliset gyroskoopit ovat enää kolikon kokoisia, niin tavoitteena on myös saada tehtyä automaattinen stabilointijärjestelmä, se helpottaisi myös lentämistä.

David Mayman ja rakettireppu.

David Mayman ja rakettireppu.

Lähteet: Jetback Aviation Ltd, Gizmag sekä Wikipedia. Katso laitteen virallisesta ensilennosta kertova video alla.