Kaikille heille, jotka eivät katsoneet suorana videostriiminä esitettyä julkistustilaisuutta kerrottakoon vielä, että kysymyksiä uutuuksista voi esittää suoraan #ducati2016, vastaukset tulevat huomenillan mittaan.

Ducatin pääjohtaja Claudio Domenicali esitteli yrityksensä seitsemän uutta mallia maanantaina illansuussa pidetyssä tilaisuudessa Milanossa.

Ducatin omien määritteiden mukaan se teki aluevaltauksia kaikkiaan kolmeen uuteen malligenreen esittelemällä cruiserimaailmaan istuvan XDiavelin - kyllä, hihnaveto ja jalkatapit edessä - seikkailumaailmaan sujahtavan Multistrada 1200 Enduron sekä Pop-maailmasta paikkansa löytävän 400-kuutioisen ja yksisylinterisen Ducati Scrambler Sixty2:n.

50 000 pyörän raja rikki

Ducati ehti jo saavuttaa yhden merkkipaalun, kun se on valmistanut tänä vuonna jo yli 50 000 moottoripyörää. Vaikka moottoripyörien kysyntä on maailmalla edelleen alle laman alun, markkinat ovat silti kasvusuunnassa, ja Ducati kasvaa vahvasti.

– Vuonna 2015 Ducati myi yli 50 000 pyörää. Se on suuri menestys, joka saavutettiin ilman, että kasvu oli itsessään tavoitteena. Se oli pikemminkin sitä, että asiakkaamme olivat erittäin tyytyväisiä tuotteisiimme, Domenicali totesi lehdistötilaisuudessa. – Pitkän supistumisjakson jälkeen mp-markkinat näyttävät lupaavia toipumisen merkkejä, ja nämä sekä jatkuva innovointi ja maantieteellinen laajentuminen uusille markkinoille ovat saaneet aikaan yli 20 % kasvun myynnissämme viime vuoteen verrattuna. 

Domenicalin mukaan tämä on seurausta myös uuden Ducati Scrambler -tuoteperheen julkistamisesta. Tämän vuoden teemana italaialaisvalmistajalla Eicmassa oli "Enemmän kuin punainen: musta, villi ja pop. Kyseessä on siis Ducatin laajentuminen myös uusiin myynnillisiin territorioihin.

Ducati esitteli 7 uutta pyörämallia Eicmassa. Monster 1200 R julkistettiin aiemmin syksyllä, ja vuoden lopulla yritys esittelee vielä yhdessä Italian Independent -vaatevalmistajan kanssa suunnitellun Scramblerin, jolloin uusien mallien yhteismäärä nousee yhdeksään.

Kaksi uutta Scrambleria olivat siis Flat Track Pro -versio isommasta Scramblerista sekä Ducati Sixty2, joka on kevyempi versio Scramblerista, 400 cm3 moottorilla. Muita uusia malleja ovat uusi Hypermotard 939, Hypermotard 939 SP ja Hyperstrada 939 -tuoteperhe; uusi Panigale 959, Multistrada 1200 Pikes Peak, uusi Multistrada 1200 Enduro sekä musta kruiseri XDiavel.

XDiavel. Musta kruiseri.

XDiavel. Musta kruiseri.

XDiavel on uusi musta?

XDiavel on istutettu kruiserimaailmaan joka tapauksessa Ducatin omin ehdoin. Se on vahvasti omansa näköinen, ja poikkeaa valtavirran vastaavista pyöristä. Kuten Domenicali sanoi, siinä on kaikki se design, teknologia ja suorituskyky, mitä Ducatilta odotetaankin.

XDiavel kokoaa yhteen kaksi maailmaa: kruisereiden maailman, rauhalliset nopeudet, rentoutuneen ajamisen ja pitkät matkat, sekä Ducatin oman maailman, jota karakterisoi italialainen tyyli, hienostunut insinööritaito sekä vertaansa vailla oleva suorituskyky. Toisin sanoen rento ajoasento yhdistyy sporttiseen suorituskykyyn.

XDiaveliä luonnehtii kuulemma kolmen luvun sarja: 5000, 60 ja 40. 5000 on kierrosluku, jolla 156 hevosvoiman Testastretta DVT 1262 -moottori saavuttaa maksimivääntönsä 13.1 kgm. 60 on kuljettajan erilaisten ergonomisten asentoyhdistelmien määrä. 40° taas on maksimikanttauskulma.

XDiavel on ensimmäinen Ducati, jossa käytetään hihnavetoa. Pyörässä on luistonesto, valittavat tehokartat, Boschin kantattava ABS, vakionopeudensäädin sekä lähtöavustin. XDiavelistä on myös saatavilla S-versio.

Ducati Multistrada 1200 Enduro tosi matkavarustuksessa.

Ducati Multistrada 1200 Enduro tosi matkavarustuksessa.

Mulstistrada 1200 Enduro

Täysin uusi Multistrada 1200 Enduro vie valmistajansa maxi-enduroiden segmenttiin.  Se sopii tiukimmallekin maapallonkiertäjälle mihin tahansa maastoon, väitti Ducati.

Pyörässä on edessä 19" ja takana 17" pinnavanteet. Lisäksi siinä on Sachsin semiaktiivinen sähköinen jousitus ja 30 litran polttoainetankki, jonka luvataan turvaavan vähintään 450 km tankkausvälit. Tässäkin on kanttaussietoinen ABS, kääntyvät valot, luistonesto, wheelienesto sekä 200 mm:n joustovara. Ylämäessä avittaa Vehicle Hold Control (VHC) -pitoavustin. Pyörään on saatavissa runsaasti lisävarusteita, mm. toimivan näköinen alumiinilaukkusarja.

Ducati Scrambler Sixty2. Pop-ikoni.

Ducati Scrambler Sixty2. Pop-ikoni.

Pop-segmentin Sixty2

Scrambler-brandin yksi tehtävä on tarjota edullisia pyöriä sellaisia haluaville, joten Ducati otti askelen pidemmälle siinä suhteessa esittelemälllä aiempaa pienemmän Scramblerin. Samalla se haluaa tarjota väristyksiä ja hauskuutta sellaista haluaville.

Sixty2:een haettiin inspiraatiota nuorten katukulttuurista, skeittilaudoista, katuruuasta, pop-musiikista ja ennen kaikkea pop-taiteesta, joka 1962 eli alkuperäisen Scramblerin esittelyvuonna kaappasi USA:n myrskyn lailla.

Siksi Sixty2 - Ducatilla uskotaan - on todellinen kansanscrambleri ja popikoni jo itsessään. Pyörä onkin helposti tunnistettavissa ja saatavilla kolmella eri värityksellä. Leveä ohjaustanko ja matala pitkä istuin tarjoavat helppoa ja mukavaa, rentoa ajettavuutta. 

ABS on vakiovaruste, takarengas leveä 160/60 / 17". Palaamme malleihin tarkemmin messujen mittaan sitä mukaa kun lisää teknisiä tietoja on saatavilla.