Tutkimuksen mukaan vanhemmilla ihmisillä kestää pidempään prosessoida useampia kuin yhtä kohdetta verrattuna 18-30-vuotiaisiin. Nopeus, jolla ihmiset kykenevät prosessoimaan visuaalista informaatiota voi heikentyä ikääntymisen myötä, ja tällä voi olla vaikutusta päivittäisissä puuhissa ajaminen mukaan lukien.

Tutkimus julkaistiin Journal of Visionissa, ja sen tekemisessä käytettiin näytöllä tehtyä testiä demonstroimaan sitä, että yli 65-vuotiaat olivat hitaampia käsittelemään kohdetta, kun mukana oli erilaisia häiriötekijöitä.

Ensimmäisessä testissä koehenkilöitä pyydettiin kertomaan, missä kuvaruudulla näkyvä kohde oli ilmestynyt näytölle, ennenkuin se oli poistunut siitä. Toiseen kokeeseen lisättiin ruudulle neljä muuta objektia häiriötekijöiden lisäämiseksi. Kolmannessa kokeessa puolestaan lisättiin kaksi kohdetta ilmestymään samanaikaisesti ja koehenkilölle kerrottiin vasta sen jälkeen kun kohteet olivat poistuneet näytöltä, kumpi oli varsinainen jäljitettävä tapaus.

Prosessointinopeus 65-86-vuotiailla oli kolme kertaa hitaampi kuin nuoremmilla kakkos- ja kolmoskokeiden osalta.

Mitä opittavissa?

Vaikka tutkimuksessa ei erityisesti selvitetty ajamiseen liittyviä kykyjä, sen löydöt näyttävät sopivan hyvin yhteen ajamisen kanssa, missä kuljettajat ovat ajoympäristössä keskellä erilaisia useiden nopeasti muuttuvien ja vaihtuvien kohteiden tai tekijöiden visuaalisia ympäristöjä, jotka muuttuvat jatkuvasti.

Kysymys kuuluukin, miten paljon elämän- ja ajokokemus tuovat mukanaan erilaisia työkaluja tasoittamaan tilannetta. Ja miten suuria riskejä moottoripyöräilijöille ikääntyneet autonkuljettajat ovat? Entäpä ikääntyneet ja ikääntyvät moottoripyöräilijät? Ovatko he riskejä myös itselleen?

Tuoko paljo moottoripyörällä ajaminen tähän lajiin sisältyvää lääkettä? Voisi ainakin kuvitella, että visuaalinen hahmottaminen pysyy hyvänä pitkään, koska moottoripyöräiljän vireys- ja havainnointitasot ovat hänen ajaessaan todennäköisesti paljon korkeammalla tasolla jatkuvasti kuin autoilijoilla. Tämä johtuu tietysti siitä, että moottoripyöräilijän on pakko tarkkailla ja opetella tarkkailemaan tieympäristön eri signaaleja oman henkensä pitimiksi paljon suuremmassa määrin kuin autoilijan.

Entä ennakoivan ajon merkitys? Mitä paremmin on selvillä tiellä tapahtuneesta, ja mitä tiivimpään loogiseen kehikkoon sijoittaa tien tapahtumat, sitä paremmin ainakin normaalisti selviää. Tarkoitamme tällä sitä esimerkiksi, että ennakoi hiljentämällä, jos näkee vasemmalle kääntyviä autoilijoita vastakkaisella kaistalla tai jättää katuliikenteessä niin paljon väliä edellä menevään pakettiautoon, että oikealta tulevat näkevät sinut, etkä jää edellämenevän ajoneuvon taakse piiloon. Esimerkkejä on varmasti loputtomia, mutta mitkä tekijät auttavat ikääntyvää motoristia siihen, että hän pystyy vilkkaassa tai vielä sitäkin pahemmassa ja kaoottisemmassa liikennetilanteessa näkemään ja reagoimaan niihin tarvittavalla nopeudella?

Toivottavasti asia poikii jatkotutkimusta tästä näkökulmasta joko Nottingham Trent -yliopistossa tai jossain meidän kotoisista opinahjoistamme.

Tutkimuksesta kertoi ensin Morebikes.