Yksi nykyisen moottorisuunnittelun haasteita on tarve lisätä tehoa ja samanaikaisesti vähentää polttoaineenkulutusta. Vaikka nykyaikainen nelisylinterinen moottori onkin melkoinen tekninen ihme, toteutuksessa on edelleen monia kohtia, joissa kitka vähentää moottorin tehoa.

Japanilainen Namikoshi Electronics uskoo, että se epäortodoksinen 4-yhteen konseptimoottori voisi olla autoteollisuudelle vaihtoehtoinen voimanlähde.

Viime vuosien aikana olemme nähneet monenlaisia polttomoottoriratkaisuja alkaen Duke Enginesin radiaalimoottorista ja päätyen Volvon 450 hevosvoimaa tuottavaan kolmoisturboahdettuun nelisylinteriseen. Nyt on Namikoshin matalakitkaisen moottorin vuoro päästä parrasvaloihin.

Kuin bokseri?

Periaatteessa se on äkkiä katsoen kuin mikä tahansa nelisylinterinen bokserimoottori kuten vanhassa kupla-Volkkarissa tai Honda Gold Wingissä, mutta se eroaa siinä, että moottorissa on vain kaksi kiertokankea, jotka ovatkin tankoja, ja kampiakselin tilalla on yksi keskusyksikkö, jossa on kuulalaakerit ja epäkeskoratas.

Mäntämoottorin ja Namikoshin moottorin toimintaperiaatteet.

Mäntämoottorin ja Namikoshin moottorin toimintaperiaatteet.

Namikoshin mukaan designilla on useita etuja perinteisiin moottoreihin verrattuna kitkan ja värinöiden osalta. Siinä missä perinteisissä 4-tahtimoottoreissa käytetää liukulaakerointia kampiakselissa, kiertokangissa ja männäntapeissa, Namikoshin moottorissa vastakkaiset männät muodostavat edestakaisin työntyvät parit, jotka käyttävät kuulalaakereita ja täten synnyttävät vähemmän kitkaa.

Ja toisin kuin perinteisessä moottorissa, missä männät on kytketty rivissä kampiakseliin, Namikoshi on kiinnittänyt vastakkaiset männät yhteen keskusyksikköön. Tuloksena on se, että mäntiä yhdistävät tangot liikkuvat edestakaisin rinnakkain. Namikoshin mukaan ratkaisu vähentää värinöitä ja useita kitkakohtia verrattuna tyypilliseen nelisylinteriseen moottoriin ja synnyttäen saman verran värinöitä kuin kiertomäntämoottori.

Tandemmäntäparit

Jutun liitteenä olevasta videosta näet, miten sen sijaan, että männät liikkuisivat edestakaisin yksilöllisesti ne toimivat tandemina. Valmistajan mukaan tämä kiinteä design sallii moottorin tehokkaammin ruokkia vastakkaisen männän voimia ja poistaa energiaatuhlaavia mekaanisia liitäntöjä yhtälöstä.

Namikoshin konseptimoottori painaa noin 90 kg ja sen kuutiotilavuus on  1500 cm3. Sen mitat ovat 800x500x250 m. Poraus on 62 mm ja isku 125 mm.

Konspetimoottorin männät liikkuvat edestakaisin suoraa linjaa planetaarisen epäkeskon ratassysteemin ansiosta.

Konspetimoottorin männät liikkuvat edestakaisin suoraa linjaa planetaarisen epäkeskon ratassysteemin ansiosta.

Mikäli 4-yhteen konseptimoottori joskus tulee markkinoille asti, Namikoshi uskoo, että sen avulla voidaan merkittävästi vähentää päästöjä jopa niin, että ne olisivat samalla tasolla kuin hybridiratkaisuissa. Toistaiseksi valmistaja ei kuitenkaan ole antanut yksityiskohtaisia tietoja moottorin todellisesta kitkasta verrattuna perinteiseen nelitahtimoottoriin todistaakseen väitteensä. 

Yrityksellä on kuitenkin vetämässä patenttihakemukset monessa eri maassa. Asiasta kertoi ensin Gizmag. Namikoshin kotisivulle pääset tästä.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Uusi aksiaalimoottori haastaa perinteisen polttomoottorin