Uusimman moottoripyörätaksipalvelun perustaja Aris Wahyudi on tajunnut, että jos hän haluaa kasvattaa businestaan, hänen on erottauduttava jollain. Se jokin on vähemmän tuoksuvat kuljettajat.

– Päätimme, että teemme tuoksutestin asiakastyytyväisyytemme parantamiseksi, Wahyudi kertoo.

Indonesiaan on syntynyt tusinoittain Uberinkaltaisia taksimoottoripyöräpalveluja. Niissä jaetaan moottoripyöräkyytejä, ja yritetään toisintaa ensimmäisenä palvelun Indonesiassa perustaneen Go-Jekin menestystä. Se keksi ensimmäisenä käyttää älypuhelimia maan miljoonien perinteisten moottoripyörätaksien, ojekien tilaamiseen.

Indonesiassa on Fiscal Timesin mukaan noin 40 tämäntyyppistä yritystä. Niihin kuuluvat mm. GrabBike, Limobike joka tarjoaa deluxe-palvelua Vespa-tyyppisillä skoottereilla sekä mm. Ojeks Syari, joka mainostaa, että sillä on ainoastaan naisia kuljettajina, joten kyyti sopii myös islaminuskoisille naisille.

Ojek Sayarin kuljettajat ovat kaikki naisia, joten he sopivat turvallisesti myös islaminuskoisille naiskyytiläisille.

Ojek Sayarin kuljettajat ovat kaikki naisia, joten he sopivat turvallisesti myös islaminuskoisille naiskyytiläisille.

Koehaistelu todellisuutta

Päästäkseen mukaan Wahyudin palveluun, kuljettajaehdokkaiden on käytävä koehaisteltavana, ja heidän kainalokuoppansa aivan oikeasti nuuhkitaan ihmisvoimin. Käytännössä se tapahtuu siten, että nuuhkija seisoo kuskikandidaatin takana, kun tämä puolestaan seisoo tuulettimen edessä kädet ajoasentoon levitettyinä. Mikäli tuoksua on liikaa, hakija hylätään.

Hallitukselle on ollut ongelma, miten vastata kyytipalvelujen nopeaan lisääntymiseen Indonesiassa. Maa on hajanainen, ja siellä asuu noin 250 miljoonaa ihmistä. Viime kuussa itse presidentti Joko Widodo salli palvelut jälleen, kun hallituksen ministerit olivat ensin kieltäneet ne.

Limobike puolestaan lupaa deluxe-kyytiä skoottereilaan.

Limobike puolestaan lupaa deluxe-kyytiä skoottereilaan.

Wahyudi on entinen elektroniikkainsinööri, joka lainasi rahaa ystäviltään, sukulaisiltaan ja investoreilta pystyttääkseen uuden UberJak-nimisen palvelin.

Yritys julkistaa palvelunsa 2-3 kk kuluttua, ja silloin sen käytettävissä on noin 3000 tuoksutonta kuljettajaa. Asiakkaat voivat arvioida kuljettajia heidän hajunsa perusteella. Kuljettajat, jotka saavat liian monta negatiivista palautetta, saavat varoituksen ja voivat joutua hyllytetyiksi, jos eivät onnistu siistiytymään.

Jutussa haastateltu hajutestiin osallistunut kuljettaja yritti varmistaa läpipääsynsä sillä, että oli hankkinut kokeeseen Rexonan deodoranttia. 

Go-Jekin logo.

Go-Jekin logo.