TVS Motor Company päämaja on Chennaissa Intiassa, missä on myös yrityksen päämarkkina-alue. Intian markkinoista kertoo jotain se, että TVS myi viime vuoden maaliskuuhun päättyneellä tilivuotenaan kokonaista 2,52 miljoonaa moottoripyörää, mopoa ja skootteria. Näistä 108 000 oli kolmipyöräisiä.

Moottoripyöriä TVS valmisti 950 000, mopoja 759 000 ja skoottereita 700 000 kappaletta. Määrät ovat käsittämättömän suuria. Intian vaurastumisesta ja TVS:n tuotteiden menestyksestä kertoo se, että edellisenä tilivuonna TVS valmisti 2,07 miljoonaa ajoneuvoa. Kasvu on siis kovaa ainakin TVS:n osalta.

Yrityksen liikevaihto on nelinkertaistunut viimeisen noin 10 vuoden aikana, ja sen tuotteista menee jo osa vientiin.

Pääjohtaja Venu Srinivasan kertoo, että yritys aikoo kasvaa viiden suurimman valmistajan joukkoon keskittymällä tuotteisiin, jotka ovat moottoritilavuudeltaan alle 250 cm3 sekä eteläisen pallonpuoliskon markkina-alueisiin eli Etelä- ja Kaakkois-Aasiaan, Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan.

Lausunto on aggressiivinen yritykseltä, joka ei ole koskaan mahtaillut pyrkimyksissään. Nyt tilanne on toinen. Muutosta on hiljalleen valmisteltu jo viiden vuoden ajan. Muutoksia on tehty tuotteiden tyyliin, sopivuuteen sekä loppukäsittelyyn, mikä on tehnyt ne halutummiksi ja fiksummiksi vaihtoehdoiksi.

Tiukkaa brändäämistä

Osa tätä ulostuloa on voimakkaampi tuotteiden brändääminen. Siinä TVS:ää on auttanut sama eurooppalainen yritys, joka on tukenut myös Volkswagenia. Tavoitteena on saada aikaan TVS:n hevostunnuksesta symboli, joka välittömästi yhdistetään TVS:n brändiin.

Visuaalinen puoli on osa tulevaa, toinen taas se, että TVS on julkistanut runsaasti uusia tuotteita, mm. elokuussa XL100:n, ja nyt viime viikolla Victorin ja Apache RTR200:n. Yrityksen tavoitteena on julkistaa joka vuosi 3-4 uutta tuotetta, ja tarjota siten tuoteportfolio, joka kattaa miltei koko Intian kaksipyöräisten markkinoiden kysynnän. Intian moottoripyörämarkkinoista noin 40 % osuus on työmatkaliikennettä.

Strategiana on myydä premium-luokan pyöriä ja skoottereita kaupunkimarkkinoille ja työmatkaliikenteeseen tarkoitettuja maaseutualueille. Tämän vuoksi Apache RTR 200:aa myydään nimenomaan kaupungeissa.

Premium-segmentissä yrityksen fokus on 160-300 cm3 segmentissä TVS:n BMW-yhteistyön myötä. Tälle yritys valmistaa  BMW G310R-mallia, jonka suunnittelusta vastaa BMW ja valmistuksesta TVS.

Lähteinä mm. India Times ja TVS:n vuosikertomus.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: BMW:ltä lopultakin julki uusi premium-luokan pikkupyörä G 310 R