Uuden Octanen strategiset mitat moottorin osalta ovat 1179 nestejäähdytettyä kuutiosenttimetriä, 103 hevosvoimaa ja vääntöä 99 Nm. Tällaisenaan se on tehokkain Victory, mitä on koskaan rakennettu.

Pyörä on tehty yksinkertaisen perusohjeen mukaisesti. "Jokainen todellinen hevosvoimien ystävä tuntee muskeliautojen reseptin: otetaan iso moottori, pannaan se kevyeen runkoon, ja sitten poistetaan kaikki mukavuuteen ja muuhun liittyvät turhat apuvälineet. Mitä jää jäljelle, on se, mitä tarvitset pystyäksesi ajamaan erittäin nopeasti, ja sen lisäksi ei mitään muuta. Uusi Victory Octane 2017 on tämän konseptin kaksipyöräinen ilmentymä," kerrotaan Victoryn tiedotteessa.

Victory Octane

Victory Octane

Octanen pitäisi olla myös nopein Victory. Se on kehitetty 156-prototyypistä, jota testattiin yhdessä vaativimmista tapahtumista maailmassa, Pikes Peakin kansainvälisessä mäkikisassa.

Kyseessä ei kuitenkaan ole vielä mikään äärimmäinen muskelipyörä, tehokkaampia markkinoilta löytyy, esimerkiksi Yamahan V-Max, jonka moottori sylkee miltei tuplat eli 200 hevosvoimaa 167 Nm:n väännöllä, tai vaikka suoraan Yhdysvaltain markkinoille suunnattu Ducatin tuore XDiavel, josta siitäkin irtoaa 156 hevosvoimaa ja vääntöä 131 Nm. Amerikkalaiseen makuun paikallisesti valmistettu Octane, josta lähtee yli 100 hevosvoimaa on silti oma juttunsa, ja kilpailee todennäköisesti lähinnä Harley-Davidson-fanien sieluista.

Octanen kaksisylinterinen 60° V-twin-voimanlähde jää kaksista kannen yläpuolisista nokka-akseleistaan ja neliventtiilikansistaan huolimatta toiseksi myös Harley-Davidson V-Rod Musclelle, jossa on tehoa 119 hevosvoimaa ja vääntöä 115 Nm. Silti Victory lupaa seisovalla lähdöllä 400 metrin ajan olevan vain 12 sekuntia ja kiihtyvyyden nollasta sataan alle neljän sekunnin. Pyörän valualumiininen runko ja se luvattu yksinkertaisuus pitävät huolen siitä, että pyörän kuivapaino on vain 239 kg, mikä mahdollistanee moiset lukemat.

Victory Octane

Victory Octane

– Halusimme tuoda amerikkalaisen moottoripyörän 21. vuosisadalle. Victoryllä ei ole pitkää historiaa tai perinteitä - me olemme uusi brändi ja voimme mennä mihin haluamme mennä. Me haluamme olla nykyaikaisia, ylpeitä siitä ja luoda omat trendimme, Victory Motorcyclesin pääsuunnittelija Mike Song kertoo.

Sekä etu- että takarunko ovat valualumiinia ja niiden välissä on tukeva kaksoisteräsputkirunko, jossa moottori on mukana kantavana osana. Pyörän maksimikallistuskulma on 32 astetta ja akseliväli 1578 mm.

Victory Octane

Victory Octane

Victory Octane 2017

Moottori 1179 cm3, nestejäähdytteinen, DOHC, 8-venttiilinen, 60° V-twin
Poraus x isku 101x73,6 mm
Puristussuhde 10.8:1
Teho 103 hv @ 8000rpm, vääntö 99 Nm @ 6000rpm
Vaihteisto 6-pykäläinen, märkä monilevykytkin
Toisioveto hihna
Etujousitus 41 mm teleskoopit, jousto 120 mm
Takajousitus kaksoisiskunvaimentimet, jousituksen esijännityksen säätö, jousto 76 mm
Jarrut edessä ja takana yksi levy, edessä 2-mäntäinen satula, takana 1-mäntäinen, ABS
Eturengas 130/70-18 63H
Takarengas 160/70-17 76H
Etuvanne 18 X 3.5-in. valu, 10-puolainen
Takavanne 17 X 4.5-in. valu, 10-puolainen
Istuinkorkeus 658 mm
Polttoainetankki 12,9 l
Akseliväli 1578 mm
Kuivapaino 239 kg
Hinta EMEA alkaen 12 950 €, Suomen hinta ei vielä tiedossa

Victory Octane

Victory Octane

Victory Octane

Victory Octane

Victory Octane

Victory Octane