Surmanajotynnyrissä ajetaan yleensä pyöreässä pystyseinäisessä tynnyrissä noin 50 km/h tuntinopeuksilla. Useimmat tynnyrit ovat läpimitaltaan noin 10 metrin luokkaa.

Koska Cambridgessä Englannissa asuvalla Ken Foxilla on surmanajotynnyri, ja hän on iso nimi alalla, niin NorthOne Television lähestyi häntä surmanajon maailmanennätysnopeushankkeessa. Phys.orgiin aiheesta jutun kirjoittanut Hugh Hunt toimi puolestaan show'n asiantuntijainsinöörinä.

Aiemmin ilmeisesti kukaan ei ollut ajanut Wall of Deathiä, surmanajotynnyriä nopeammin kuin noin 72 km/h, mutta ennätysyrityksen aikana Guy Martin lähenteli 130 km/h:n tuntinopeuksia. Miten se on mahdollista ja miten ylipäätään moottoripyörällä pystyy ajamaan pystysuoraa seinää ympäriinsä?

G- ja muut voimat

Tynnyrissäajon suurin nopeutta rajoittava tekijä on ihmisen fysiologia. Kova kiihtyvyys eli G-voimat tekevät jossain vaiheessa tehtävänsä. Veri pakenee aivoista ja silmistä kuten vesi vaatteista linkouksen aikana pesukoneessa. G-voimien kasvaessa se johtaa ensin tunnelinäköön, väliaikaiseen sokeutumiseen, hengitysvaikeuksiin ja lopulta tajuttomuuteen.

Tynnyrissäajon aikana G-voima syntyy keskipakoisvoiman vaikutuksesta. Useimmat meistä ovat päässeet osallisiksi keskipakois- tai keskihakuisvoimasta vuoristoradassa, joka voi enimmillään tarjota jopa 5 G:n voimaan yltävää kiihtyvyyttä. Silloin kehosi on viisi kertaa raskaampi kuin normaalisti.

Tynnyrissä ajaessasi keskipakoisvoima työntää sinua ulospäin ja kitka pitää sinut ylhäällä. Jos seinä olisi liukas, vaikkapa vetinen tai öljyinen, luisuisit alas. Puhtaus on tässäkin olennainen asia, ja siksi seinä pitää rakentaa sisätiloihin.

Harjoittelua lentokoneessa

Valmistautuessaan surmanajoennätysyritykseensä Guy joutui mm. olemaan stuntlentokoneen kyydissä, millä testattiin hänen G-voimien sietokykyään. Parhaimmillaan kierroksella kokeiltiin 7 G:n voimaa, mistä mies selvisi hyvin. Kokeilun jälkeisessä temppulento-osuudessa G-mittari kävi nopeasti jopa 8 G:ssä asti.

Koska miehellä oli ennätysyrityksessään hallittavana moottoripyörä ja ajonopeuden tavoitteena oli noin 130 km/h, niin maksimi-G-voimaksi määriteltiin noin 7 G:tä.

On olemassa kaava, jolla pystytään laskemaan G-voiman suuruus ajettaessa ympyrää. Newtonin lain mukaan keskipakoisvoiman tuottaman G-voiman määrä kasvaa nopeuden neliössä ja pienenee tynnyrin halkaisijan kasvaessa.

Jos siis ajaa 10 metrisessä surmanajotynnyrissä 130 km/h nopeudella, keskipakoisvoima kasvaa 25 G:hen. Se merkitsisi varmaa kuolemaa. Halkaisijaltaan 40-metrisessä tynnyrissä vastaava G-voima olisi 6,4 G, mikä taas on ihmisen fysiologian rajoissa.

Myös pyörällä on rajansa. Surmanajossa usein käytetyn Indian Scoutin pitää olla rakennettu tarkoitusta varten. Siinä pitää olla vahvemmat renkaat, jäykempi jousitus ja G-voimia kestämään modattu moottori. Myös seinän itsessään pitää kestää pyörän ja kuljettajan yli 2000 kiloon 7 G:ssä nouseva paino.

Ennätykseen

Guyn ennätysyrityksessään käyttämä surmanajotynnyri oli tehty pelkästään häntä varten ja oli halkaisijaltaan 37,5 metriä. Seinät oli rakennettu yhteenhitsatuista kuljetuskonteista ja päällystety lankuilla. Keskellä aluetta oli paikka lääkintäryhmää varten. Jos jotain sattuisi, apu olisi lähellä.

Pahin pelko olivat kovat G-voimat. Jos Guy menettäisi tajuntansa, oli riskinä, että hän voisi lentää radan reunan yli ja loukata itsensä kattorakenteisiin. Hän ei ehkä selviäisi siitä, joten tynnyrin yläreunaan rakennettiin raja-aita. Guylle maalattiin punainen linja radalle, jotta hän pysyisi oikealla kohdalla silloinkin, kun näkökyky heikkenisi G-voimien vuoksi.

Guinnessin Ennätysten kirja oli virallistamassa ennätyksen ja vaati yli 100 km/h nopeuden, jommalla kummalla kahdesta yrityksestä. Ensimmäisellä kertaa nopeus oli 115,848, ja toinen tuotti 125,743 km/h nopeuden. Hän olisi halunnut yrittää vielä kerran, mutta hänellä oli ongelmia näkönsä kanssa - ensi merkkejä tietoisuuden menettämisestä.

Katso video alla Guy Martinin lentokoneella tehdystä G-voimatestistä, se on pätkittäin hurjaa katsottavaa.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Guy Martin teki maailmanennätyksen surmanajossa