George A. Wymanin muistohanke ylläpitää sivustoa Internetissä ja on uutisoinut, että yksityinen keräilijä on ottanut heihin yhteyttä. Aloituskuvassakin näkyvän hienosti restauroidun pyörän on hankkinut Dave Scoffone 2006.

Wymanin California oli ns Regular-mallia, ja sen oli suunnitellut Roy C. Marks. Moottoroitua polkupyörää valmistettiin San Francisicossa Kaliforniassa.

Wyman modifioi Californiaansa mantereen halki kulkevaa matkaansa varten. Hän asensi siihen lisätankin ja tavaratelineen sekä pienen lisätilan istuimen alle. Wyman ajoi ensimmäisenä halki Yhdysvaltain millään moottoroidulla ajoneuvolla. Matka alkoi 16. 5. San Franciscosta ja päättyi 50 päivää myöhemmin New York Cityyn 6.7.1903. 

Californian moottorin teho oli kokonaiset 1,25 hevosvoimaa, joten on hämmästyttävää, että Wyman on selvinnyt sillä kaikki vuoristot, autiomaat ja laajat preeriat, joita matkan varrella on.

Näytille ja kadoksiin

New Yorkiin saapumisen jälkeen moottoripyörä laitettiin näytille muutamaksi viikoksi, ja sitten se lähetettiin takaisin Wymanin kotiin San Franciscoon. Siellä se asetettiin näkyville Golden Gate Parkissa sijaitsevaan museoon muutamaksi vuodeksi. Sen jälkeen se katosi näkyvistä.

Wyman itse kertoi vuonna 1958 tehdyssä haastattelussa, että hän oli kadottanut sen jäljet vuonna 1905, ja sen huhuttiin vaihtaneen omistajaa moneen kertaan. Urbaanilegendan mukaan sen oli ostanut joku baarinpitäjä, ja että pyörä roikkui kyseisen baarin seinällä. Joka tapauksessa se katosi näkyvistä 60 vuodeksi.

1970-luvulla Otis Chandler, joka oli Los Angeles Timesin omistaja, oli tunnettu ajoneuvojen keräilijä. Hän etsi nimenomaan harvinaisia ja ainoaa laatuaan olevia pyöriä, ja hänen etsintätiiminsä kaivoi autotalleja, latoja, kellareita, ja varastoja löytääkseen mielenkiintoisia yksilöitä lisättäväksi hänen erittäin hienona pidettyyn kokoelmaansa.

George A. Wyman silloin ennen pyörineen.

George A. Wyman silloin ennen pyörineen.

Löytö?

San Franciscosta löytyi autotallista erittäin huonokuntoinen ja ruostunut 1902 California. Sen renkaat olivat hapertuneet olemattomiin, osia oli rikki ja poissa. Chandler osti pyörän, kun myyjä sai hänet vakuutettua siitä, että se oli Wymanin pyörä. Valitettavasti pyörästä ei tässä kunnossa ole säilynyt yhtään valokuvaa tai muuta dokumentaatiota. Joka tapauksessa pyörän restaurointiin kului useampia vuosia.

Restauroitu California laitettiin näytille Chandler Vintage Museum of Transportation and Wildlifeen Oxnardissa Kaliforniassa ja sitä lainattiin myös muihin museoihin.

Dave Scoffone tutustui Otis Chandleriin 1994. Molemmat olivat keräilijöitä ja heitä yhdisti vahva intohimo amerikkalaisten moottoripyörien historiaan sekä siihen vaikutukseen, mitä näillä oli ollut teolliseen vallankumoukseen Amerikassa. Kumpikaan ei malttanut myydä pyöriään toiselleen, mutta he ystävystyivät vuosien varrella, ja vuonna 2005 Otis sairastui, ja vaikutti siltä, että hänen on aika luopua kokoelmastaan. 

California huutokaupataan

Chandler kuitenkin ehti kuolla helmikuussa 2006 ennenkuin miehet saivat sovittua, mitkä pyörät Scoffone ostaisi häneltä.  Lokakuussa 2006, kun Chandlerin kokoelma huutokaupattiin, Scoffone osti mm. 1902 Californian.

George A. Wyman Memorial Projectin väki olisi ymmärrettävistä syistä sivustonsa mukaan innoissaan, jos Scoffonen 1902 California pystytään autentikoimaan Wymanin käyttämäksi pyöräksi. Tällä hetkellä menossa on dokumenttien, erityisesti välttämättömien valokuvien etsiminen. Moottoripyöräilyn maailmassa kyse olisi melkoisesta aarteesta, mikäli alkuperäiseksi todentaminen onnistuu.

Tarkkaavainen katsoja huomaa heti ainakin kaksi eroavaisuutta restauroidun ja alkuperäisen pyörän välillä, vaikka viimemainitun kuvan laadussa onkin toivomisen varaa. Erot eivät tietenkään poista sitä mahdollisuutta, että kyse voisi olla alkuperäisestä pyörästä.

Lisätietoja Wyman Memorialin sivuilta.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

George Wyman - ensimmäinen hurja ajo USA:n halki moottoripyörällä 1903

Satavuotisajo Yhdysvaltain halki kahden hurjapääsisaruksen kunniaksi